Opnå større effekt ved din træning
Naturen har en storslået effekt på krop og sind, og tager du træningen med udenfor, vil du kunne mærke, at denne effekt bliver endnu større.
Udnyt naturen og få en bedre kondi.
Udnyt naturen og få en bedre kondi. FOTO:Scanpix


Det er efterår, og det, du har mest lyst til, er måske varme tæpper, te og suppe. Det kan såmænd også være meget fint, men i stedet for at hoppe direkte ind foran tv’et, når du kommer hjem fra arbejde, så brug en times tid udendørs først – allerhelst på den aktive måde.

At befinde sig i naturen har sine fordele, men vælger du ovenikøbet at klare din træning udendørs, er der endnu flere fordele at hente, mener læge Søs Wollesen.

– De fleste trækker vejret dybere og får iltet kroppen bedre, når de færdes udenfor, og de mange gode dufte i naturen er med til at øge vitaliseringen og energiniveauet. Træner du udendørs, særligt i de kolde måneder af året, styrkes immunforsvaret, og lungekapaciteten forbedres mere mærkbart end indendørs, hvilket blandet andet hænger sammen med, at der skal ydes en større arbejdsindsats pga. modstand fra vinden.

Læs på Femina.dk: Sådan spiser du dig til en flad mave

Høj på naturen

Det er ikke kun vinden, der er afgørende for, hvor god og effektiv din træning bliver. Rent mentalt får du det nemlig også bedre af at være aktiv i naturen.

– De sidste 10 år er der lavet en del undersøgelser af udendørstræning versus indendørstræning i forhold til både krop og psyke. De fleste forskere har ikke været i tvivl om, at udendørstræning er godt for sjælen, men det er nu bevist, at træning og motion i naturen frigiver flere lykkehormoner end indendørstræning, forklarer Søs Wollesen.

Find den frakke til efteråret, der passer til din kropsform: Få guiden her

Og det leder os videre til en af danskernes største folkesygdomme: Føler du dig stresset eller nedtrykt, kan det ifølge Søs Wollesen være, du mest af alt trænger til en god dosis af naturens dufte, farver og friske luft.

– Udendørstræning kan mere effektivt end indendørstræning reducere langtids-stresshormonet kortisol, og både psykiske og fysiske spændinger reduceres i mere udtalt grad, når du opholder dig i naturen, særligt efter pulstræning. Hertil giver lyset, farverne og de skiftende billeder mere ro i sjælen.

Lad op på lys

Grunden til, at mange af os ikke er motiveret til at komme udendørs i vinterhalvåret, er mørket. Men netop på grund af mørket bør vi søge lyset, når det er der.

– Hvis du træner udendørs, vil det basale D-vitaminniveau blive øget, da du får D-vitamin fra solen, og det har i sidste ende en gavnlig effekt på mange organer og processer i kroppen, herunder knogler og dit immunforsvar, siger Søs Wollesen, der fortsætter med at remse fordele op ved træning i naturen.

– Folk, der træner udendørs, har generelt et højere energiniveau, og mange oplever, at fordøjelsen bliver bedre. Kvinder i overgangsalderen oplever en markant reduktion i deres symptomer, og mange oplever også, at det er lettere at holde ved træning i naturen, end når det foregår indendørs. Der er kun plusser ved at træne udenfor, og du kan bruge naturen på utallige måder – det er bare om at tænke kreativt, afslutter Søs Wollesen.

Det kan du gøre i naturen:

Gå ture: Når du vandrer, sker tingene i et roligt tempo, og du får rig mulighed for at indsnuse alle de sanseindtryk, naturen giver dig.

Hop i havet: Det kolde vand har blandt andet en positiv effekt på blodomløbet, der kommer på arbejde, både når du hopper i det kolde vand, og når du kommer op. Herudover frigives et hav af signalstoffer i hjernen, der gør dig glad, og så er der den ekstra bonus, at vinterbadere ikke fryser helt så meget som andre mennesker.

Snup cyklen: Når du i hverdagen tager cyklen på arbejde, er det med det formål at nå fra A til B. Men tager du cyklen ud i naturen, vil du opleve, at luften er lidt friskere, du bliver rusket igennem på en lidt anden måde, og du slipper for at stoppe for lyskryds i tide og utide. Har du en mountainbike, er efteråret et oplagt tidspunkt at komme i skoven på.

Tag på vandet: Det er de færreste af os, der ror til daglig, og derfor vil du sikkert opleve, at du får gang i en masse nye muskelgrupper, særligt i arme, ryg og mave. Men du får også set naturen fra en helt anden side, når du befinder dig på vandet.

Dyrk Yoga i naturen: Yoga kræver ikke mere end et fladt underlag og en måtte, og derfor er det oplagt at tage måtten med ud i naturen og nyde efterårssolen, mens du bliver strakt godt igennem.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.