Sagen om 216 syge københavnere, der skulle vente i over et år, før kommunen vil behandle deres sag, får nu Ombudsmanden til at gribe ind.
Ombudsmanden har sat en undersøgelse i gang af kommunens 14 måneders ventetid på behandling af ansøgninger om førtidspension. Ifølge loven skal ansøgninger om førtidspension behandles på tre måneder.
”Sagerne har været meget lang tid under behandling allerede. Vi ved, at der ligger en stor bunke sager, og vi vil gerne høre, hvad kommunen har tænkt sig at gøre i forhold til den her sagspukkel, og hvordan har de tænkt sig at behandle sagerne,” forklarer kontorchef Susanne Veiga hos Ombudsmanden.
Kræver forklaring
Ombudsmanden reaktion kommer, efter at Avisen.dk har fulgt sagen om Jolanta Jensen og 215 andre syge borgere i København, der har måttet vente meget længere end de tre måneder, som loven angiver, på at få behandlet deres ansøgning om førtidspension.
For flere af de syge borgere, har det betydet månedsvis uden indtægt i opslidende sagsforløb.
Efter Avisen.dk afslørede de syltede sager, har Københavns Kommune undskyldt og lovet, at i hvert fald første del af sagsbehandlingen vil ske inden efterårsferien.
Også Social-, Børne- og Integrationsminister Anette Vilhelmsen holder et skarpt øje med kommunen i denne sag. Ministeren har nu krævet en forklaring fra kommunen på, hvad der vil blive gjort for at få behandlet sagerne hurtigst muligt.
Københavns Kommune har indtil nu forklaret de lange sagsbehandlingstider med, at de i december 2012 modtog ti gange så mange ansøgninger som i en normal måned.
Men forklaringen har ikke stillet Ombudsmanden tilfreds.
Ombudsmanden har derfor bedt Københavns Kommune om at oplyse, hvor mange sager af denne type, kommunen har under behandling, hvor lang en sagsbehandlingstid, der forventes i sagerne samt hvilke tiltag, der tages for at nedbringe de urimelige sagsbehandlingstider.
Derefter vil Ombudsmanden tage stilling til om, der skal udtales kritik over for kommunen.
"En utrolig god nyhed"
Ricky Magnussen, der er privat socialrådgiver og repræsenterer fire borgere, der står bag klagen, er begejstret over, at have vundet Ombudsmandens interesse.
”Det er en utrolig god nyhed for alle de borgere, der sidder i klemme på grund af lange ventetider – ikke bare i Københavns Kommune, men alle mulige andre steder i Danmark,” siger Ricky Magnussen og fortsætter:
”Hvis den her undersøgelse afstedkommer en klar udtalelse fra Ombudsmanden, vil det betyde, at alle andre kommuner skal leve op til den,” siger Ricky Magnussen.
Københavns Kommune bekræfter, at de har modtaget Ombudsmanden henvendelse, men det har ikke været muligt at få en kommentar.
Kommunen oplyser i en mail til Avisen.dk, at den allerede er i gang med at udarbejde en besvarelse, som vil blive sendt til Ombudsmanden så hurtigt som muligt.