Der er mangel på danske lastbilchauffører, som ovenikøbet får bedre og bedre løn- og ansættelsesvilkår.
Derfor er der ingen grund til at gøre et stort nummer ud af konkurrencen fra udenlandske lastbilchauffører.
Sådan lød den klare besked fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) tirsdag på et åbent samråd i Folketinget om danske vognmænd, der hyrer lastbilchauffører fra Filippinerne.
- Hvis det ikke er sådan, at det bliver værre og værre at være lastbilchauffør i Danmark, så skal vi som politikere ikke gå rundt og give det indtryk, at det bliver værre og værre at være lastbilchauffør i Danmark.
- Vi skal hjælpe branchen med at fortælle, at det er et godt arbejde at være lastbilchauffør i stedet for at lade som om, at det er på vej ned i en deroute på grund af filippinske chauffører, sagde Ole Birk Olesen.
Transportministeren påpegede gentagne gange på samrådet, at løn- og ansættelsesvilkår for danske lastbilchauffører er bedre i dag end for 5, 10 og 20 år siden på trods af konkurrencen fra de udenlandske chauffører.
Filippinske chauffører ansættes i datterselskaber
Avisen.dk har i en række artikler beskrevet, hvordan danske vognmandsvirksomheder - via datterselskaber i Letland eller Polen - hyrer filippinske chauffører.
Som følge af EU-reglerne har de filippinske chauffører derefter også mulighed for at køre ture på danske landeveje.
Men selvom der i flere år har været filippinske chauffører på vejene i EU, har advarsler fra blandt andre 3F om, at de vil udkonkurrere de danske chauffører og overtage alt arbejde i vejtransportbranchen ikke vist sig at holde stik, påpegede Ole Birk Olesen.
- Jeg kan ikke umiddelbart se, at vi skulle være blevet overrendt af filippinske lastbilchauffører. Det går faktisk så godt i den danske godstransportbranche, at 3F og andre organisationer har lanceret kampagner for at tiltrække nye chauffører. Her lokker man med høje lønninger, jobsikkerhed og fleksibilitet, sagde Ole Birk Olesen.
Ifølge transportministeren er den vigtigste opgave for politikerne derfor at hjælpe til med at tiltrække nye chauffører ved at fremhæve de positive elementer ved erhvervet i stedet for "at tale branchen ned under gulvbrædderne".
DF: Vi vil redde branchen fra at gå ned
Det var SF's transportordfører, Karsten Hønge, og Dansk Folkepartis social dumping-ordfører, Claus Kvist Hansen, der havde kaldt ministeren i samråd om de filippinske chauffører.
Og Claus Kvist Hansen var på ingen måde tilfreds med transportministerens udlægning af virkeligheden for chaufførerne på de danske landeveje.
- Når ministeren omtaler, at der er chaufførmangel i Danmark, kan det jo også skyldes, at mange unge mennesker ikke ser chaufførhvervet som et attraktivt erhverv, netop fordi man er udsat for helt ublu konkurrence udefra.
- Jeg vil gerne have mig frabedt at få skudt i skoene, at jeg er med til at tale branchen ned. Det er på ingen måde tilfældet. Vi sidder her, fordi vi gerne vil redde en branche fra at gå ned, sagde Claus Kvist Hansen.
Ole Birk Olesen skal møde pressede chauffører
Han opfordrede derfor Ole Birk Olesen til at mødes med nogle af de chauffører, som føler sig truet af konkurrencen fra udenlandske chauffører.
- Jeg vil gerne være med til at arrangere et møde, hvor danske chauffører får mulighed for at præsentere ministeren for deres oplevelse af virkeligheden som chauffør.