OL-fans risikerer at være uden vigtig transport ved OL
En udvidelse af Rio's metrolinje var væsentlig, da Rio blev vært for OL. Men den bliver måske slet ikke klar.
Flere af OL's baner og arenaer er afhængige af, at transporten fungerer fra Rio's centrum. Stranden, hvor triatlon-konkurrencerne begynder, vil dog klare sig uden.
Flere af OL's baner og arenaer er afhængige af, at transporten fungerer fra Rio's centrum. Stranden, hvor triatlon-konkurrencerne begynder, vil dog klare sig uden. Foto: Felipe Dana/AP


Et banklån, som mangler at komme til udbetaling, truer med at koste færdiggørelsen af en vigtig toglinje før OL i Rio.

Det skriver nyhedsbureauet Reuters efter, at sagen har trukket store overskrifter i Brasilien mandag.

Metrolinjen, som skal forbinde Rio de Janeiros olympiske park med resten af byen og dermed de store turistområder, var en vigtig faktor, da Rio blev valgt som vært for Sydamerikas første OL nogensinde.

Men nu mangler den at blive helt færdig, selv om regeringen hævder, at der fortsat er tid nok før OL i august.

Den brasilianske stat mangler penge, og den mangler at frigive et lån på 350 millioner dollar - 2,3 milliarder kroner. Nogle af de penge skal bruges på at gøre metrolinjen færdig.

Ifølge avisen O Globo har Rio's borgmester Eduardo Paes i weekenden meddelt Rios værtskomité, at der er stor risiko for, at metroen ikke bliver færdig.

Regeringen udsendte mandag en pressemeddelelse, hvor den slår fast, at metroen er 90 procent færdig og der kun mangler at blive gravet 200 meter tunnel.

- Vi når det indenfor tidsrammen, lyder det.

Til trods for denne forsikring, siger en regeringskilde til Reuters, at der også er etableret en plan B, som går ud på, at busser må klare den vigtige transport.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.