Mens amerikanske Boeing forleden var på charmeoffensiv med løfter om job og omsætning til danske virksomheder i forsvarsindustrien som Effimat og Tencate, frustrerer Lockheed Martin i industrien. Lockheed Martin er producenten bag storfavoritten til titlen som Danmarks nye kampfly, F-35. Det skriver Fyens Stiftstidende.
- Det undrer mig, at forsvaret ikke stiller samme krav til Lockheed Martin som til de andre kandidater. Det bør politikerne skynde sig at lave om, siger Jan Falck-Schmidt, der har fabrik i Odense og er formand for Forsvarsindustrien i Dannmark.
Modsat Boeing og den tredje kandidat til at løbe med milliardordren på nye kampfly til det danske forsvar, Airbus' Eurofighter, er Lockheed Martin ikke bundet op på en såkaldt modkøbsklausul.
Hvis Boeing eller Airbus vinder kampen om at levere 24-36 kampfly som erstatning for udtjente F-16, skal producenterne investere 20-30 milliarder kroner i Danmark.
- Men det skal Lockheed Martin ikke, fordi Danmark i mange år har været med i F-35-projektet, som man til gengæld venter vil kunne skabe så meget omsætning for firmaerne, at det kan overstige den danske investering, siger Andreas Krog, ekspert i kampflykapløbet og manden bag Nytkampfly.dk.
Indtil videre har stort set kun Aarhus-firmaet Terma indledt et samarbejde med Lockheed Martin. Det frustrerer virksomhederne og brancheformanden fra Fyn.
- Vi har et godt samarbejde med de andre, men stort set ingen kan komme igennem til Lockheed Martin, da de ikke behøver at tænke i danske baner, siger Jan Falck-Schmidt til Fyens Stiftstidende.
USA ventes ligesom Holland, Norge og England at ville investere i F-35-fly fra Lockheed Martin, og Danmark ventes at følge trop.
Østrig valgte Airbus' Eurofighter, og mens danske firmaer spejder efter job og udvikling, har det skabt 2500 job og tredoblet omsætningen i forsvarsindustrien i Østrig.