Et stigende antal østchauffører bliver taget i spritkørsel på de danske veje. I 2015 blev 24 udenlandske chauffører taget for spritkørsel i lastbil - hovedsaglig østeuropæere. For fire år siden var antallet 17. Det viser en sammentælling fra Transportgruppen i 3F, skriver Fagbladet 3F.
- Det er en uhyggelig udvikling. Det er et spørgsmål om tid, før spritkørslen koster menneskeliv. Det har været tæt på, siger Harald Fabricius, formand for Landsklubben for Danske Godschauffører til Fagbladet 3F.
Han peger på, at en stor del af årsagen til den livsfarlige slingrekurs er lav løn og usle leve- og arbejdsvilkår kombineret med en anden alkoholkultur.
Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør for ITD, der er brancheorganisation for den danske vejgodstransport, slår fast, at spritkørslen blandt østchauffører er et kæmpe problem og helt uacceptabelt.
- Vi måler trafikken ind og ud af landet og kan se en stigning i antallet af østchauffører, der kører international transport i Danmark. Det kan være en del af forklaringen på det stigende antal spritsager. Men uanset hvad, viser tallene med al tydelighed, at der er brug for handling, siger han.
Han peger på, at nationalt kan Danmark blandt andet effektivisere kontrollen, de steder, hvor chaufførerne færdes