De danske lastbilchauffører mister deres job, fordi en EU-regel tillader udenlandske lastbilchauffører at køre indenrigsture i Danmark.
Sådan lyder advarslen fra tre danske medlemmer af EU-Parlamentet, der nu gør EU's transportkommissær, Siim Kallas, opmærksom på problemet.
I et brev til kommissæren skriver Emilie Turunen (De Grønne), Bendt Bendtsen (De Konservative) og Ole Christensen (Socialdemokraterne), at de er "dybt bekymrede" over situationen.
- Vi er selvfølgelig bekymrede på de danske chaufførers vegne. Når udenlandske chauffører kører rundt i Danmark, trykker de lønnen ned. Og så mister de danske chauffører deres job, siger Emilie Turunen til Ritzau.
EU's såkaldte cabotageregler giver udenlandske chauffører mulighed for at køre tre indenrigsture inden for syv dage efter, de har afleveret et internationalt læs i Danmark.
Det er en udfordring for de danske vognmænd, fordi de udenlandske truckere typisk er væsentligt billigere end de danske.
De tre danske parlamentsmedlemmer påpeger over for kommissær Kallas, at konsekvenserne vil være alvorlige, hvis kommissionen gør alvor af sine planer om at arbejde frem mod at fjerne restriktionerne for cabotagekørsel.
- Det danske transportmarked ville falde helt sammen. Der ville stort set ikke være danske chauffører eller transportvirksomheder tilbage. Vi har allerede tabt meget på eksportkørslen, skal vi også miste indenrigskørslen om 10 år, spørger Turunen.
De seneste seks år har vognmandsbranchen i Danmark mistet to tredjedele af sin eksportkørsel, viser en rapport, som fagforbundet 3F og brancheorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL) står bag.
Fortsætter udviklingen, lyder tabet for statskassen på 3,7 milliarder kroner om året fra 2020, lyder advarslen.