Øer kræver fuld ligestilling mellem færger og biler
Selv om priserne bliver sat ned til september, er der lang vej til trafikal ligestilling, påpeger borgmester.
Som det er nu, koster det 1067 kroner for to voksne, to børn og en bil at komme tur-retur til Ærø. Fremover bliver det billigere, men hvor meget vides ikke endnu. Socialdemokraterne presser på for at få flere penge til området, og DF bakker op.
Som det er nu, koster det 1067 kroner for to voksne, to børn og en bil at komme tur-retur til Ærø. Fremover bliver det billigere, men hvor meget vides ikke endnu. Socialdemokraterne presser på for at få flere penge til området, og DF bakker op. Foto: Carsten Andreasen/Polfoto


Til september bliver det billigere at sejle til de danske øer. Priserne på færgerne til blandt andet Ærø, Bornholm, Fanø og Samsø bliver sat ned som følge af en politisk aftale, der har sikret 95 millioner kroner til formålet.

Men ifølge Fanøs borgmester, Erik Nørreby (V), er kampen langt fra slut.

- Vores mål er fuld trafikal ligestilling, så både fastboende og turister ikke oplever det som en økonomisk barriere at bo på eller komme til en ø. Det koster jo ikke noget at køre en tur til Herning, siger Erik Nørreby.

Trafikal ligestilling betyder, at det koster det samme at sejle med færge, som det ville koste at køre den tilsvarende strækning i bil.

På Christiansborg har Socialdemokraterne bragt færgetaksterne ind i de forhandlinger om planloven, som er i gang på Christiansborg.

De 95 millioner rækker nemlig kun til at sænke billetpriserne i en del af året, fra slutningen af august til ind i november og igen fra marts til juni.

Håbet er, at det kan få flere turister til øerne. Men hvis tilskuddet blev hævet til 133 millioner kroner, ville priserne kunne sættes ned i hele lavsæsonen, lyder argumentet.

Hos Dansk Folkeparti kalder erhvervsordfører Hans Christian Skibby det for "helt oplagt" at finde de knap 40 millioner, der mangler i at nå op på de 133. Men han savner et forslag fra Socialdemokraterne til, hvor pengene skal komme fra.

- Vi må også acceptere, at der skal være flertal for en bæredygtig finansiering, siger Skibby.

DF vil tage spørgsmålet op i finanslovsforhandlingerne, hvis det ikke bliver til noget under forhandlingerne om planloven, oplyser Skibby. Men partiet mener ikke, at det er så presserende også at få råd til lavere priser i højsæsonen.

- Det, man har behov for, er ikke takstnedsættelser i højsæsonen. Da er der allerede en rimelig trafik på færgerne, og det betyder også, at der ikke er plads til så mange flere passagerer, siger Hans Christian Skibby.

Landdistrikternes Fællesråd, som tæller 41 danske land- og yderkommuner, bakker op om øernes ønske om trafikal ligestilling, skriver rådet i en pressemeddelelse.

- Færgetaksterne hæmmer såvel erhverv som bosætning på vores øer, og det er problematisk, hvis vi vil sikre et Danmark, der hænger bedre sammen, lyder argumentet fra formand Steffen Damsgaard.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.