Ø-borgmester føler sig svigtet af regeringen og DF
Venstre-borgmester havde håbet på langt flere penge til billigere færgebilletter, end der er stillet i udsigt.
Arkivfoto - Læsø, Vesterhavn, færgen ankommer. Regeringen er klar til at afsætte 42 millioner kroner næste år til at sænke færgetaksterne for passagerer og biler til en række danske øer. /ritzau/ (Per Folkver/POLFOTO/arkiv)
Arkivfoto - Læsø, Vesterhavn, færgen ankommer. Regeringen er klar til at afsætte 42 millioner kroner næste år til at sænke færgetaksterne for passagerer og biler til en række danske øer. /ritzau/ (Per Folkver/POLFOTO/arkiv) Foto: PER FOLKVER/POLFOTO


Danske øer havde håbet, at regeringens ville stille en større pengepose til rådighed, så øerne kunne nedsætte priserne på færgebilletter.

Regeringen lægger op til at bruge 42 millioner kroner næste år og 85 millioner årligt fra 2017 og frem på at nedsætte priserne på færgebilletter for både passagerer og biler.

Men det er et godt stykke under det, som øerne mener, de var stillet i udsigt - blandt andet af Dansk Folkeparti, der har talt varmt for "fuldt landevejsprincip."

Et fuldt landevejsprincip - at det koster det samme at sejle med færge som at køre den tilsvarende strækning i bil - vil koste 281 millioner kroner om året ifølge beregninger, som den tidligere SR-regering fik foretaget.

Fanøs borgmester, Erik Nørreby (V), føler sig svigtet af DF og regeringen.

- Det var det, vi havde forventet. Så sent som i forrige uge var DF ude at sige, at de gik efter at få det fulde landevejsprincip indført over en fireårig periode, siger Nørreby.

Før folketingsvalget spillede SR-regeringen ud med 133 millioner til nedsættelse af færgetaksterne.

- Vi er jo langt fra det mål, som den tidligere egering havde og milevidt fra DF's forslag fra forrige uge. Det er ikke en gang en fjerdedel af landevejsprincippet, og der er ingen udsigt til, at det bliver indført, siger ø-borgmesteren.

Hos Dansk Folkeparti erkender man, at det er langt mindre, end øerne så frem til at få.

- Det er mindre, end nogen var stillet i udsigt, det anerkender jeg blankt, siger partiets erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby.

Da SR-regeringen kom med sit udspil, var nuværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) blandt dem, der fandt det for uambitiøst.

Venstre ønskede det fulde landevejsprincip til 281 millioner kroner, slog han dengang fast.

- Venstre var ude at kritisere SR-regeringen for de 133 millioner før valget og sagde, at det ikke var ambitiøst nok. Når man siger sådan, må man gå ud fra, at de vil noget mere, lyder det fra Erik Nørreby.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.