Når kunderne handler ind i Fakta, skal de fremover selv kunne scanne deres varer og betale via mobiltelefonen, når de går rundt og fylder indkøbskurven.
Det er en del af en ny offensiv fra Faktas ejer, Coop Danmark, i kampen om kunderne i discountsektoren.
Coop har det seneste halvandet år kørt forsøg i enkelte butikker med den såkaldte Bib & Betal-model, som efter planen skal udrulles til alle landets 410 Fakta-butikker i løbet af i år og næste år.
- Fakta-kæden er det rette sted at indføre det i første omgang på permanent basis, da der er tale om butikker med et mindre gennemsnitskøb end i de større supermarkeder. I konkurrencen er det afgørende at kunne gøre det let og enkelt for forbrugerne at handle – ikke mindst i discountsektoren, siger Jan Madsen, koncerndirektør i Coop, til Finans.dk.
Når kunderne selv kan scanne varerne ind og betale via mobilen, kan det både spare tid og ressourcer for virksomheden og gøre indkøbet nemmere og hurtigere for forbrugeren.
Det er langt fra det første tiltag i detailbranchen, som kunderne i højere grad selv kan stå for. Blandt andet har en række butikker indført selvbetjeningskasser, hvor kunder selv kan scanne varer ind.
Men når Fakta nu vil gå skridtet videre, og lade kunderne ordne deres indkøb via mobilen, så er det ,ifølge professor Jan Damsgaard fra Copenhagen Business School, som er ekspert i digitale betalinger, en del af en ny trend, der vil komme i hele den danske detailhandel.
- Butikkernes erfaringer med selvbetjeningskasser gør, at de nu er klar til næste skridt med også mobilløsninger. Det opfattes ikke som en forringelse af service. Så der kommer mange flere af de her løsninger, siger Jan Damsgaard til Finans.dk.
Også Dansk Supermarked og Dagrofa arbejder ifølge Finans.dk på at indføre mulige nye betalingsformer.