Nyt succesregnskab: Pandora opjusterer for anden gang i år
I halvårsregnskabet skruer Pandora sine forventninger for 2015 op endnu engang. Opjusterer med en milliard.
Pandora fortsætter den markante vækst verden over. Omsætningen i andet kvartal var godt 41 procent højere end i samme periode sidste år.
Pandora fortsætter den markante vækst verden over. Omsætningen i andet kvartal var godt 41 procent højere end i samme periode sidste år. Foto: JOHANSEN LINDA/Polfoto


Optimismen er tårnhøj hos smykkeproducenten Pandora, der tirsdag præsenterede regnskabet for første halvår 2015.

I den forbindelse opjusterer selskabet endnu en gang forventningerne til årets omsætning.

Smykkeproducenten regner nu med at sælge for mere end 16 milliarder kroner, hvilket er en milliard kroner mere end den opjustering, der blev foretaget for blot tre måneder siden.

Dengang løftede Pandora sin omsætningsforventning fra de oprindelige 14 milliarder kroner.

Optimismen har bund i endnu et stærkt kvartal med et resultat på 910 millioner kroner mod 662 millioner kroner i samme periode sidste år.

Dertil kommer, at selskabet også bliver hjulpet af en fortsat vækst i antallet af butikker og af de nuværende valutakurser.

Selskabets administrerende direktør, Anders Colding Friis, er selvsagt meget tilfreds med udviklingen.

- Alle større regioner har endnu engang leveret tocifret omsætningsvækst, og vores fokus på konceptbutikkerne skaber fortsat gode resultater, og omsætningen steg med mere end 50 procent i butikskategorien, siger han i en pressemeddelelse.

Omsætningen i andet kvartal udgjorde 3,6 milliarder kroner, hvilket svarer til en fremgang på 41,4 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Omsætningsfremgangen er nogenlunde jævnt fordelt på regionerne Europa, Asien og Stillehavsområdet samt Nord- og Mellemamerika.

Samtidig ser det ud til, at den øgede satsning på egne konceptbutikker giver pote. Den udgør nu 59,3 procent af den samlede omsætning.

Andelen bliver formentlig kun større fremover, idet Pandora har planer om at fortsætte udbygningen af sit eget butiksnetværk.

Selskabet forventer at åbne mere end 375 butikker på verdensplan i år, hvilket er 50 flere, end man tidligere har meldt ud.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.