Nyt studie: Sådan bekæmpes vinterdepression bedst
Vinterdepression afhjælpes bedst med psykologsamtaler – ikke lysterapi, som ellers har været ekstremt populært de seneste år.
En psykolog hjælper dig bedre end lysterapi, hvis du har tendens til vinterdepression.
En psykolog hjælper dig bedre end lysterapi, hvis du har tendens til vinterdepression. Modelfoto: SCANPIX arkiv


Psykologterapi er markant mere effektiv til at forebygge vinterdepression end lysterapi, viser nyt amerikansk studie.

177 personer med vinterdepression deltog i det nye studie. 88 gik i kognitiv terapi hos en psykolog, mens 89 fik lysterapi.

To vintre senere var næsten halvdelen (47 procent) af de vinterdeprimerede i lysterapigruppen igen ramt af vinterdepression. Det samme gjaldt kun 27 procent af dem, som fik såkaldt kognitiv adfærdsterapi. Det skriver Videnskab.dk.

- Det er et stort og fint studie. Kognitiv adfærdsterapi er en god behandlingsform, som nu også viser sig at kunne forebygge vinterdepression. Det er meget glædeligt, siger lektor på Københavns Universitet og klinikchef på Psykiatrisk Center København, Ida Hageman, der selv forsker i årsager til vinterdepression.

At kognitiv terapi er mere effektiv end lysterapi hænger ifølge forskerne bag det nye studie sammen med flere ting. Blandt andet skal behandlingen gentages hvert år, for at lysterapi skal virke. Kognitiv terapi lærer derimod den vinterdeprimerede at standse depressionen, før den for alvor får fat.

Læs også hos Videnskab.dk: Vinterdepression: Sådan undgår du at blive ramt

Ifølge Ida Hageman handler vinterdepression ofte om, at den ramte kan have lavt selvværd hele året, men det er først om vinteren, når lysmængden aftager, at det giver sig udslag i egentlige depressive symptomer.

- Det kunne eksempelvis være, hvis man er blevet fyret eller har dumpet en eksamen. Så vil en person med tendens til både depression og vinterdepression kunne tænke noget i retning af: 'Det er klart jeg dumpede, typisk det skete for mig, den slags sker altid for mig, jeg er også bare dårligere end alle andre', forklarer Ida Hageman.

Læs også hos Videnskab.dk: Vinterdepression starter måske i øjnene

Terapeuten vil sammen med personen afprøve de selvvurderinger og på den måde hjælpe vedkommende til at se alternative forklaringer, og at det nok ikke helt passer med de meget negative grundideer, man har om sig selv.

Efterhånden bliver ens selvvurdering mere virkelighedstro. Næste vinter, når man begynder at få de negative tanker, som kan være starten på en vinterdepression, vil man selv være i stand til at korrigere tankemønsteret og standse den depressive spiral, før den starter.

Læs også hos Videnskab.dk: Sex og rødvin kan skærpe din hjerne

Ida Hageman mener ikke, at det nye studie bør betyde, at man dropper lysterapi, men at de to behandlingsformer sagtens kan eksistere side om side eller komplementere hinanden:

- Er man her og nu i en depressiv tilstand, så går det hurtigere med lysterapi. 14 dage så lindrer det vinterdepressionen. Og det er hurtigere end kognitiv terapi, siger hun.

Den bedste kur mod vinterdepression kan derfor ifølge Ida Hageman være at kombinere de to typer behandling. Lysterapien kan lindre vinterdepressionen, hvorefter man er i stand til at få noget ud af terapien og på den måde undgå at blive deprimeret næste vinter.

Andre artikler hos Videnskab.dk:

Forskere: ’Englefisse’ er ikke farligt
Kvinders lyst har skabt mandens store penis

Tilmeld dig Videnskab.dk’s nyhedsbrev: Få flere spændende artikler om ny forskning - klik her

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.