Nyt flagskibsprodukt trækker Novo Nordisk frem
Novo Nordisk har i vanlig stil haft et solidt halvår, hvor omsætningen og resultaterne steg.
Novo Nordisk har haft et solidt første halvår, der dog ikke kunne leve op til analytikernes forventninger.
Novo Nordisk har haft et solidt første halvår, der dog ikke kunne leve op til analytikernes forventninger. Foto: Pressefoto / Mogens Carrebye/Novo Nordisk


Det går godt for Novo Nordisk, og det bekræfter regnskabet for første halvår af 2016.

Novo Nordisk omsætning steg til 54,7 milliarder kroner i årets første seks måneder, hvor specielt det nye insulin Tresiba klarer sig godt.

- Overordnet set er vi tilfredse med resultaterne i første halvår af 2016, hvor Victoza og Tresiba fortsat har leveret stærk salgsvækst, og Region Kina har vist fremgang hurtigere end forventet, skriver administrerende direktør Lars Rebien i regnskabet.

Salget af Tresiba, der er ved at tage over som Novo Nordisks kerneprodukt på insulinområdet, steg med 161 procent i danske kroner til 1,4 milliarder kroner.

- Salget af de ældre insuliner kommer faktisk ind lidt lavere, end jeg havde forventet. Til gengæld klarer Tresiba, der først kom på det amerikanske marked i starten af året sig godt, og det er ganske positivt, siger Novo Nordisk-analytiker ved Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Samlet solgte Novo Nordisk medicin mod diabetes for 42,8 milliarder kroner i halvåret, mens salget af produkter som blandt andet væksthormon og midler mod blødersygdomme solgte for 11,8 milliarder kroner.

De 54,7 milliarder kroner er, efter alle regninger er betalt, omsat til et nettoresultat for diabetesgiganten fra Bagsværd på 19,4 milliarder kroner i første halvår.

Alt er dog ikke fryd og gammen for Novo Nordisk. Verdens største og mest lukrative marked for insulin - det amerikanske - er præget af hård konkurrence.

Ikke mindst fordi helt nye kopiprodukter langsomt men sikkert er på vej ind.

- I USA er markedsforholdene i stigende grad udfordrende, og kontraktforhandlingerne for 2017 afspejler en intensiveret priskonkurrence.

- Til trods for dette ser vi signifikante vækstmuligheder baseret på vores stærke portefølje af produkter til diabetesbehandling, skriver Lars Rebien i regnskabet.

Hos Sydbank noterer Søren Løntoft sig også presset i USA. Men selskabet står stærkt.

- Der er øget konkurrence, og det trykker priserne. Det synes jeg nu ikke er så overraskende. Og det bliver stadig en meget, meget lukrativ forretning for Novo Nordisk de næste mange år frem, siger Sydbanks Søren Løntoft Hansen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.