Nye regler skal forhindre højresvingsulykker
EU-Parlamentet har tirsdag stemt ja til nye regler, der skal gøre europæiske lastbiler mere sikre og grønne.
Med de nye regler kan bilfabrikanterne fremstille mere sikre lastbiler, der vil give chaufføren bedre udsyn og færre blinde vinkler.
Med de nye regler kan bilfabrikanterne fremstille mere sikre lastbiler, der vil give chaufføren bedre udsyn og færre blinde vinkler. Foto: JENS DRESLING/POLFOTO


Hvert år koster højresvingsulykker liv. Men nu sætter EU-Parlamentet ind for at sænke antallet.

De europæiske politikere stemmer således tirsdag på parlamentets månedlige forsamling i Strasbourg ja til et nyt lastbildirektiv.

Med de nye regler kan bilfabrikanter nu fremstille mere sikre og grønnere lastbiler.

I stedet for firkantede førerhuse, kan lastbilerne eksempelvis få afrundede førerhuse.

Et sådan førerhus vil ikke kun komme chaufføren til gavn, men også fodgængere og cyklister. Det giver nemlig chaufføren bedre udsyn og færre blinde vinkler.

- Vi kommer til at redde liv på vejene, lyder det også under en debat tirsdag fra den britiske parlamentariker Keith Taylor, der er med i parlamentets grønne gruppe.

Imens beskriver transportkommissær Violeta Bulc direktivet som en "win-win-win-situation".

- For det første vil det medvirke til øget sikkerhed på vejene. For det andet vil det opfordre til grønnere transport. For det tredje vil det fremme innovation, siger kommissæren.

Det er specielt de lange køreture gennem Europa, der på sigt kan blive grønnere.

En aerodynamisk lastbil - som det afrundede førerhus eksempelvis er en del af - kan nemlig mindske forbruget af brændstof med op til 10 procent på de lange ture.

Men der er stadig lange udsigter til, at de europæiske motorveje vrimler med lastbiler med afrundede førerhuse.

Reglerne mangler endnu den sidste godkendelse fra medlemslandene. Men det ventes at være en ren formalitet.

Derudover skal et EU-direktiv, der handler om godkendelser af køretøjer, opdateres, inden de nye biler kan komme på markedet.

Derfor regner kommissionen med, at eksempelvis den nye type førerhuse først kommer på markedet fra 2020.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.