Nye klageregler på vej: Det skal du vide
Folketinget behandler nye forbrugerklageregler. Her kan du se, hvordan du fremover kan klage over din ødelagte telefon eller bluse.
Når vi køber nyt tøj, forventer vi, at kvaliteten er i orden. Hvis din dyre bluse falmer helt efter korrekt vask, så kan du klage til Forbrugerklagenævnet.
Når vi køber nyt tøj, forventer vi, at kvaliteten er i orden. Hvis din dyre bluse falmer helt efter korrekt vask, så kan du klage til Forbrugerklagenævnet. Foto: colourbox/free


Har du oplevet, at der kom revner i displayet på din mobiltelefon, eller at mønstret på din nye bluse falmede helt efter vask? Og var du sikker på, at skaden ikke var din egen skyld?

Så er det en fordel at vide, hvordan du klager over de ødelagte varer. Folketinget behandler i dag regeringens nye forbrugerklagesystem. Og hvis forslaget går igennem, er der en række nye regler på vej.

Først og fremmest får du som forbruger mulighed for at klage over 45 nye områder, eksempelvis fiskehandlere, vinduespudsere og konditorer. En anden markant forskel er, at klagesagen deles op i to faser.

Den første fase er en såkaldt "mediationsfase", hvor virksomheden og forbrugeren skal hjælpes til at finde en fælles løsning. Lykkes det ikke, ryger klagen videre til Forbrugerklagenævnet. Hos Dansk Erhverv mener man, at det er en god måde at løse sagerne på.

- Ofte har kunden og den erhvervsdrivende allerede forsøgt at løse problemet i butikken, men det kan hjælpe, at en tredjepart er med til at finde en løsning. Vi håber, at det kan være med til at løse nogle sager, der er gået i hårdknude, hvor parterne egentligt ikke er så langt fra hinanden, siger Bo Dalsgaard, chefkonsulent hos Dansk Erhverv til Newspaq.

Hos Forbrugerrådet Tænk mener man, at det er fint at forsøge at nå til enighed, men det kan betyde, at færre forbrugere tager kampen op.

- Forbrugerens villighed til at indgå et forlig er måske ret stor, fordi det også bliver dyrere for forbrugeren at klage. Derfor kan forbrugeren komme til at stille sig tilfreds med mindre. end de egentligt har krav på, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk til Newspaq.

I dag betaler forbrugeren 160 kroner for at klage. De penge får han tilbage, hvis han vinder sagen. Fremover vil forbrugerne først betale 100 kroner for mediationsfasen og dernæst 400 kroner, hvis sagen ryger videre til Forbrugerklagenævnet.

- Det er et tilbageskridt. Vi er bange for, at det vil afholde en del forbrugere fra at benytte klagemuligheden, selvom de måske har en stærk sag, siger Vagn Jelsøe.

Virksomhederne slipper til gengæld med 6.000 kroner frem for de 13.600 kroner, de kan risikere at betale i dag, hvis de taber sagen.

- Virksomheder har fortalt, at hvis der er tale om et produkt til 1500 kroner, og deres sagsomkostninger kunne risikere at være meget høje, så kunne det bedre betale sig at give kunden ret, selvom de stod med en stærk sag. Det håber vi ændrer sig, siger Bo Dalsgaard fra Dansk Erhverv.

Hos Forbrugerrådet Tænk er dommen, at de nye regler ikke nødvendigvis giver bedre klagemuligheder for den enkelte dansker.

- Vi betragter samlet det her som et tilbageskridt i forhold til beskyttelsen af forbrugerne, men det er stadig ikke værre end, at det danske forbrugerklagesystem stadig er det bedste i Europa, siger Vagn Jelsøe.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.