Ny viden: Spis lidt chili og bliv mere mæt
Hvis du spiser chili til morgenmad, kan det booste dit vægttab, viser ny forskning.
Chili.
Chili. IRIS/Scanpix.


Noget tyder på, at det kan være en god idé at krydre sin mad med lidt chili.

Ny forskning viser nemlig, at det kan øge kroppens forbrænding og samtidig give en bedre mæthedsfornemmelse.

Et forskerteam fra Holland har kigget på 12 tidligere chilistudier og kunne konkludere, at når man havde indtaget en moderat eller høj dosis chili – hvad der svarer til en halv eller mere af en mellemstor jalapeño-peber – blev forbrændingen sat i vejret, skriver Prevention.com.

Prøv en komplet kostplan, når du skal tabe dig. Få den på femina.dk

Andre undersøgelser har vist, at selv et meget lille chili-indtag øgede mæthedsfornemmelsen.

Spiser man bare en bid af en jalapeño (fx blendet i en tomatjuice), indtager man 16 pct. færre kalorier i løbet af dagen, viste forskningen.

Tab 1 kilo om ugen uden at være sulten. Få den effektive slankekur på søndag.dk

Spis gerne en kvart chili

Forskerne mistænker stoffet capsaicin for at give de gode effekter. Capsaicin er det stof, der giver chilier den stærke smag. Det binder sig nemlig til en type af receptorer i tungen, der herefter trigger frigivelsen af neurotransmittere i hjernen, som styrer følelsen af sult og mæthed.

Ifølge undersøgelsen er det nok at indtage 2,25-30 gram capsaicin for at opnå de gode fordele. Det svarer til en kvart jalapeño. Hvis du ikke er til så stærk mad, kan du bruge chilien i en smoothie, omelet eller andre retter, som måske dæmper den stærke smag – men stadig giver dig de sunde fordele.

Resultaterne har været publiceret i tidsskriftet Nutrition Today.

Af Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.