Når medarbejdere kvitter jobbet i en virksomhed, er det ofte dårlige ledere, der får skylden. Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet blandt 1.269 medlemmer af fagforeningen HK/Privat.
Hele 44 procent angiver nemlig, at de på et tidspunkt har skiftet job på grund af en dårlig leder. At så mange løber skrigende bort vidner om, at nogle ledere slet ikke er dygtige nok. Det mener Marianne Vind, næstformand i fagforeningen HK/Privat, der blandt andet organiserer kontorassistenter, IT-medarbejdere og tandklinik-assistenter.
- Det er rystende. Det er altså næsten hver anden, der har forladt et job på grund af deres chef. Virksomhederne skriger på kvalificeret arbejdskraft, og alene af den grund er det tåbeligt at lade dårlige ledere skræmme medarbejderne væk, siger hun til Avisen.dk.
Ikke alle ledere kan lede
Marianne Vind fra HK/Privat pointerer, at det ikke er en selvfølge, at ledere er i stand til at lede.
- Og én dårlig leder kan hurtigt ødelægge de gode relationer, som mange gode ledere og medarbejderne har bygget op over tid, siger Marianne Vind.
Undersøgelsen viser samtidig, at næsten hver femte, 18 procent, føler, at de har en dårlig eller meget dårlig nærmeste leder. Marianne Vind håber derfor, at erhvervslivet vil reagere på undersøgelsen.
- Jeg håber, erhvervslivet vil se undersøgelsens resultater som et larmende wake-up call og gøre noget ved det. For eksempel ved at sørge for, at virksomhedernes ledere tager en lederuddannelse, så de kan leve op til deres titel og ansvar, siger Marianne Vind.
Medarbejdere savner skulderklap
I Videnscenter for Arbejdsmiljø overrasker det ikke, at så mange har skiftet job på grund af ledelsesproblemer. Det fortæller Thomas Clausen, seniorforsker og ph.d., som har forsket i sammenhængen mellem ledelse og psykisk arbejdsmiljø.
- Folks oplevelse af ledelsen har stor betydning for, om man er glad for at gå på arbejde og derfor også, om man skulle få lyst til at lede efter et nyt job. Hvis ledelsen ikke fungerer, kan der også være mange andre aspekter af arbejdet, der ikke fungerer, siger seniorforsker Thomas Clausen til Avisen.dk.
Han peger på, at ledernes sociale egenskaber er vigtige for det gode klima på jobbet.
- Det handler blandt andet om, hvordan man samarbejder, og om medarbejderne oplever, at der er retfærdighed og gennemsigtighed på arbejdspladsen. Rosende ord, anerkendelse og et klap på skulderen er vigtigt for folk. Det gør også, at man bliver mere modtagelig over for kritik, når det er berettiget, siger Thomas Clausen.
Svært at være leder i dag
Problemerne skyldes dog ikke manglende vilje til at være gode ledere, mener Thomas Clausen. Moderne ledere skal nemlig jonglere med rigtig mange bolde.
- Der bliver stillet store krav til ledere i dag, og i mange virksomheder er der meget tryk på. Derfor kan det ofte blive de nære, driftsmæssige opgaver, der bliver løst, mens det bliver sværere at nå arbejdet med at skabe gode relationer på arbejdspladsen.
Netop en tillidsfuld relation mellem leder og medarbejder er vigtigt, påpeger Rikke B. Ørum, chef for HR og Arbejdsmiljø i Dansk Erhverv.
- Der er nødt til at være et tillidsforum på en arbejdsplads, så medarbejderen kan komme til sin leder, så de kan snakke åbent, hvis der er problemer. Gør man ikke det, er der ingen, der bliver klogere.
Men hun minder også om, at det, medarbejderne oplever som dårlig ledelse, ikke nødvendigvis er det.
- Der kan være situationer, hvor en medarbejdergruppe føler sig dårligt behandlet af lederen, selvom lederen i virkeligheden gennemfører nødvendige organisatoriske forandringer. Og det er jo i virkeligheden god ledelse, påpeger hun.