Spiser du mange små måltider i løbet af dagen i håbet om at tabe dig, så begår du måske en fejl.
En ny undersøgelse underminerer nemlig diætisters og mange slankekures råd om at spise småt, men ofte.
Tværtimod tyder målinger af fedt og sukker i blodet på at større og færre måltider er mere effektive, skriver nyhedssiden klogkost.dk.
Læs også: Så lidt yoghurt skal du spise for at sænke dit blodtryk
Det viser ny forskning fra University of Missouri, hvor overvægtige kvinder, der spiste mange små mellemmåltider ikke opnåede lige så gode resultater, som hvis de spiste færre og større måltider.
"Vores data tyder på, at større og færre måltider kan være mere metabolisk smart i forhold til at spise mindre, men flere måltider i løbet af dagen," siger undersøgelsens ledende forfatter, Tim Heden fra universitetes Afdeling for Ernæring og Fysiologi.
Læs også: Sådan virker fem kendte slankekure på huden
"At spise større måltider færre gange sænker blod-fedtindholdet. På lang sigt kan kvindernes lavere blod-fedt niveauer også reducere deres risiko for at udvikle hjertesygdom."
Forskerne studerede hvordan måltidsfrekvens påvirkede blodsukkeret og blodets fedtindhold hos otte overvægtige kvinder over to 12-timers perioder to separate dage. Alle kvinderne spiste1.500 kalorier.
Læs også: Stof i rødvin blokerer dannelse af fedtceller
I løbet af de to forskellige testdage indtog kvinderne enten tre måltider a 500 kalorier eller seks måltider a 250 kalorier. Igennem de 12-timer testede forskerne sukker- og fedtindholdet i kvindernes blod hver halve time og det viste sig at kvinder, der kun indtog tre måltider havde et betydeligt lavere fedtindhold i blodet.
Udokumenteret råd
"Massemedierne og mange fagfolk i sundhedssektoren går ofte ind for at spise flere små måltider i løbet af dagen," siger Heden.
Læs også: Så få æbler kan holde dine blodkar smidige
"Men da vi undersøgte forskningslitteraturen, fandt vi ikke mange undersøgelser, der havde undersøgt eller endsige kunne støtte denne populære påstand. Denne mangel på forskning førte til vores undersøgelse, som er en af de første til at undersøge, hvordan måltidsfrekvens påvirker insulin og blod-fedtprocenter hos overvægtige kvinder i løbet af en hel dag."
Bøf og is: Overraskende mad, der støtter din slankekur
"Flere måltider i løbet af dagen kræver at man er mere forsigtig fordi der er større risiko for at spise for meget eller vælge usunde snack og junkfood," siger Jill Kanaley, der er professor ved Institut for Ernæring og Fysiologi og undersøgelse medforfatter.
"Nogle mennesker er gode til at vælge sunde snacks, men de fleste mennesker er ikke, og de ender med at indtage for mange kalorier. Jo flere gange du sidder ned og spiser, jo flere kalorier kommer du sandsynligvis til at indtage."
Læs også: Så hurtigt rammer fastfood dine blodårer
Overvægtige kvinder vil have gavn af at indtage tre afbalancerede måltider om dagen, er Heden og Kanaley enige om.
Undersøgelsen om måltidsfrekvensers indflydelse på triacylglycerol og insulinkoncentrationer hos overvægtige kvinder er offentliggjort i tidsskriftet Obesity.