Administration 

Ny rapport: Lavpris-piloter filer på flysikkerheden

Det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk. (Foto: Colourbox)

En ny, stor undersøgelse slår nu fast, at mange ikke-fastansatte piloter, der arbejder for lavprisselskaber som Ryanair og Norwegian, har svært ved at gøre op med arbejdsgiverens ordrer, selv om piloterne kan gøre indsigelser med flysikkerhed som begrundelse. Nogle frygter for deres professionelle karriere, lyder det.

Piloter, der ikke er fastansatte og flyver for lavprisselskaber som Ryanair, Norwegian og Air Berlin, kan ikke altid sige fra over for arbejdsgiverens direkte instruks, selv om de kan argumenterer for, at flysikkerheden er i fare.

Det viser en helt ny, omfattende undersøgelse, der er udarbejdet på baggrund af spørgeskemasvar fra 6.633 anonyme, europæiske piloter. Rapporten fra universitetet i belgiske Gent udkommer torsdag og afdækker omfanget og konsekvenserne af atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart.

LÆS OGSÅ: Ryanair-ansat: 10.000 kr om måneden og ingen ferie

Arbejdsgiveren bestemmer

16 procent af alle europæiske piloter er således ikke direkte ansat af det selskab, de flyver for. Af dem er 46,6 procent ”stærkt” eller ”overvejende” uenige i udsagnet: ”Jeg kan ændre luftfartsselskabets instrukser, hvis jeg for eksempel gør indsigelser baseret på flysikkerheden, mit ansvar eller sundhed og sikkerhed”. I stedet svarer langt de fleste, at det er arbejdsgiveren, der bestemmer i sådanne tilfælde.

Mere end 80 procent af samme gruppe arbejder for et lavprisselskab. Her er halvdelen af piloterne generelt atypisk ansat. Det betyder ifølge undersøgelsen, at de eksempelvis tager det arbejde, de kan få gennem vikarbureauer, er selvstændige eller arbejder på såkaldte nul-time-kontrakter, der ikke garanterer arbejde, men omvendt presser piloten til at acceptere arbejde, hvor og når som helst arbejdsgiveren dikterer det.

LÆS OGSÅ: Huskekage til Ryanair: Mc Donald's måtte tegne overenskomst

Frygter for karriere

Piloterne, der var uenige i udsagnet, er efterfølgende blevet spurgt, om de sommetider kan være tilbøjelige til at undgå diskussionen med arbejdsgiveren, fordi de frygter, at det kan have negative konsekvenser for deres professionelle karriere. 64,3 procent svarer ja.

I undersøgelsen forklarer en af de anonyme piloter, hvorfor han frygter for flysikkerheden og føler sig presset af deres arbejdsgivere.

”Ud over den sociale virkning, så rammer det også sikkerheden. Selskabet siger: ”Nå, du vil gerne fortsætte med at arbejde for os, men ser du, du var jo syg to gange sidste år, og du modsatte dig en afgang med tekniske afvigelser en enkelt gang, og vi har også kigget på dit brændstofforbrug…," skriver han.

 

Emmanuel Jahan, chef for European Sectoral Social Dialogue for Civil Aviation, der har støttet undersøgelsen, konkluderer, at de europæiske piloter i undersøgelsen er bekymrede for deres arbejdsforhold. Det belaster flypersonalet, siger han i en pressemeddelelse.

Også den europæiske pilotforening (ECA) har noteret sig, at de atypiske ansættelsesforhold kan have konsekvenser for flysikkerheden.

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen, skriver ECA.

Unge rammes

Det er særligt de unge piloter mellem 20 og 30 år, der arbejder under atypiske ansættelsesforhold. Ifølge undersøgelsen er de nyuddannede piloter "ekstremt ringe stillet," på arbejdsmarkedet og en overvejende del arbejder for lavprisselskaber. De slæber rundt på en stor gæld fra studiet, men bliver i nogle tilfælde nødt til at indordne sig under "betale for at flyve-ordninger".

De bliver altså nødt til at betale for at få lov til at flyve, for at optjene nok timer i luften, så de kan avancere yderligere. Det kritiserer undersøgelsens forfattere med professor i europæisk sociallovgivning, Doktor Yves Jorens, i spidsen. Forfatterne foreslår derfor, at EU fremover skal finansiere pilotuddannelserne.

- Omfanget af den gæld, som de unge bærer rundt på, sætter dem ofte i en så svag position, at det kombineret med en "mala fide"-ledelsesstil (bad faith eller ond tro, red), har indflydelse på sikkerhedsforanstaltningerne, skriver de.

For stor fokus på omkostninger

En tragisk flyulykke fra 2010 har tidligere diskuteret, hvordan hårdt pres fra overordnede kan have frygtelige konsekvenser for piloter. Kaptajnen på det fly, der styrtede ned i Rusland med blandt andet den polske præsident ombord, var angiveligt blevet presset til at lande i dårlige vejrforhold. En udskrift fra flyets sorte boks viste ifølge polsk tv, at piloten sagde: ”Hvis ikke han lander, slår han mig ihjel.” Det fremgår dog ikke, hvem ”han” er.

Den afdøde præsident tvang i 2008 en anden pilot til at lande et fly i Georgiens hovedstad, Tbilisi, selv om vejrforholdene var dårlige. Piloten afviste og landede i Aserbajdsjan.

LÆS OGSÅ: Joachim B. om Ryanair-løn: Hvad kommer det os ved?

Den nye undersøgelse, der er delvist finansieret af EU, slår fast, at det største problem i forhold til flysikkerhed, er, at nogle ledelsesstile i branchen generelt har ”for stor fokus på at minimere omkostninger, ligegyldigt hvad konsekvenserne måtte være”. Og det stemmer ikke overens med gældende regler om hviletid og sikkerhed, skriver undersøgelsens forfattere.

"Skal løses hurtigst muligt"

- En forretningsmodel som sigter efter eller resulterer i, (…) at personalet er bange for at fortælle om sikkerhedsforhold (…), er uforenelig med sådanne sikkerhedsbestemmelser. Dermed er effektiv monitorering af, om disse bestemmelser bliver overholdt en foranstaltning til at bekæmpe (…) potentielt farlige situationer, skriver forfatterne.

LÆS OGSÅ: Reklamechef: Ryanair er en gave til fagbevægelsen

De konkluderer også, at ”dette problem hurtigst muligt skal løses.”

Ryanair er det flyselskab, som flest piloter i undersøgelsen oplyser, de arbejder for. Syv ud af ti Ryanair-piloter fortæller, at de ikke er fastansatte, og samtidig er Ryanair det selskab i undersøgelsen, hvor flest piloter arbejder på nul-time-kontrakter. Det irske lavprisselskab, der til marts åbner flyvninger til og fra Københavns Lufthavn, er kendt for at tilbyde lave lønninger og barske ansættelsesvilkår til deres ansatte og har hidtil afvist at forhandle overenskomst med den danske fagbevægelse. LO modsvar har været at slæbe selskabet i Arbejdsretten.

LÆS OGSÅ: LO slæber Ryanair i retten

"Ryanair presser flåden"

Arbejdsmarkedsforsker og leder af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Orgnisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet, lektor Søren Kaj Andersen, ved ikke, om sikkerheden er bedre eller værre hos lavprisselskabet Ryanair sammenlignet med andre selskaber.

LÆS OGSÅ: Ryanair truet af blokade i Danmark

- Men det har nok en eller anden virkning, når man som Ryanair presser sit personale og sine fly til det yderste for at få overskud i en virksomhed, hvor flybilletterne er meget billige, siger Søren Kaj Andersen til Avisen.dk.

Han har indtryk af, at Ryanair "går meget aggressivt" til værks, når det gælder om at holde udgifterne nede til stewardesser, piloter og andre. Det samme gælder selskabets mere end 300 fly.

- Ryanair presser også sin flyflåde forstået på den måde, at deres fly vist nok kun må være omkring 20 minutter på jorden, før de skal være oppe igen, siger Søren Kaj Andersen.

LÆS OGSÅ: Ryanair: I er vel ikke så dumme at sige nej til job?

I en rapport fra 2014 slår Trafikstyrelsen fast, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogle indikationer på, at de luftfartsselskaber, der anvender fleksible bemandings- og ansættelsesordninger, som for eksempel Ryanair, har et lavere sikkerhedsniveau end andre luftfartsselskaber.

Frygter, at det påvirker sikkerhed

Men samme rapport konkluderer dog også, at de nuværende sikkerhedsregler blev lavet i en tid, hvor ansættelsesforholdene var ganske anderledes, og derfor kan man ”befrygte, at beskæftigelsesforhold som anført ovenfor med hyppige udskiftninger af personale vil kunne påvirke virksomhedskulturen i relation til sikkerhed.”

LÆS OGSÅ: Forsker: Ryanair ved ikke hvad de er oppe imod

Undersøgelsen af de atypiske ansættelsesforhold i europæisk luftfart har generelt vist sig at være så alarmerende for forfatterne bag, at de nu opfordrer ”alle interessenter til at reagere på denne klare advarsel”.

Må ikke ende som søfarten

- Erfaringerne fra den maritime sektor – farlige sikkerhedsproblemer, skatteproblemer og social dumping – må ikke gentages i luftfartsindustrien. I denne henseende er klokken allerede mange minutter over midnat.

LÆS OGSÅ: Socialdemokrat: Tænk dig om, før du køber Ryanair-billet

- Flyselskabernes og de ansattes bekymringer skal tages seriøst. Både i forhold til spørgsmål om fair konkurrence og arbejdsrettigheder, og så skal der sidst, men absolut ikke mindst tages hensyn til de helt klare bekymringer om sikkerhedsproblemerne, konkluderer undersøgelsens forfattere.

"Bullshit"

Personaledirektør Eddie Wilson fra Ryanair har ikke haft lejlighed til at se rapporten fra Gent Universitet. Men han tror ganske enkelt ikke på, at piloter filer på sikkerheden, fordi de har svært ved at sige nej til arbejdsgivere, der forsøger at presse dem til at flyve trods mulige farer.

- Jeg har aldrig før hørt sådan en omgang vanvittig bullshit (vrøvl, red.) Der er ingen i Ryanair eller i andre flyselskabers hovedkvarterer, der beordrer piloter i flyene til at gøre andet end det, de skal ifølge deres licens til at flyve, siger Eddie Wilson til Avisen.dk.

Han er dødtræt af at høre påstande om, at Ryanair og andre lavprisselskaber skulle have flere problemer end andre flyselskaber med sikkerheden.

- Nu har jeg hørt på det bullshit og nonsens om flysikkerhed i årevis.Det her jo ikke et spørgsmålom Ryanair, det er et spørgsmål om, at det er professionelle mænd og kvinder, der styrer flyene. Og jeg er sikker på, at de gør, hvad de skal ifølge lovgivningen.

"Har fløjet både syg og stresset"

Adskillige piloter skriver dog i undersøgelsen, at sygdom ikke tolereres. Man bliver kaldt til samtaler – og det kan koste en jobbet. Flyselskaberne ser også kritisk på piloternes forbrug af brændstof og forventer, at de sparer på alle områder, lyder det fra piloterne.

”Jeg har fløjet både syg og stresset. Det er nemt for dem at sige, at det er mit eget ansvar kun at flyve, når man er frisk, og så ignorere det pres, vi er under. De gør det tydeligt for os, at sygdom ikke tolereres,” skriver en pilot for eksempel.

 

- Normalisering af arbejdsforhold i luftfart handler om mere end bare social sikkerhed og skatter. Det vækker også seriøs bekymring for sikkerheden i branchen.

biler i regn
Nyheder

DMI: Frost og sol

brandtomt
Nyheder

Risiko for flere kollaps

voldsomme flammer
Krimi

Elcykel mistænkes

som årsag til brand

logo netflix
Nyheder

Vildt: 10 millioner

nye abonnenter

fire mennesker
Nyheder

16-årig sigtet for terror

flammer i bygning
Krimi

Etageejendom i flammer: Beboere evakueret

et væltet stillads ved bygning
Nyheder

Børsen: Store maskiner skal klippe stillads væk

cannabisplanter på en mark
Sundhed

Forskere: Vi aner ikke, om medicinsk cannabis virker mod kræft

en bil i fuld fart
Krimi

Næsten 3.000 biler beslaglagt på grund af vanvidskørsel

et brød
Nyheder

Kan ikke finde bageren
- må stoppe produktion

børsen og væltede mure
Nyheder

Ydermure er væltet i den udbrændte del af Børsen

en væg med stor reklame
Krimi

Reklamefirma
accepterer millionbøde

kvinde poserer
Kendte

Jannie Ree: Mødte

min afdøde far 

kvinde holder om lig
Nyheder

Her er verdens bedste

pressefoto

skolepatrulje i aktion
Nyheder

9000 helte skal hyldes

mand med hat poserer
Kendte

Slut med dans:

Silas Holst stopper

folk går på stranden i beskyttelsesdragter
Sundhed

Fugleinfluenza hos

mennesker:

Enorm bekymring 

politifolk går med kasser
Krimi

Stor aktion:

Seks anholdt 

røg fra brændende bygning
Nyheder

Børsen-brand kan

føre til straffesag

røg fra skorstene
Nyheder

Lukker og nedlægger

1200 job

fortidsdyr på strand
Helt vildt

11-årig pige gør

vildt fund på strand 

Nyheder

Knud Enggaard er død

plæneklipper
Livsstil

Vild søgning efter 
plæneklippere

mand kigger til siden
Kongelige

Efter kræftnyhed:

Prins William vender

tilbage til arbejdet

facade på bank
Nyheder

Tjente ti milliarder

brandfolk i aktion
Nyheder

Brandfolk bliver på

Børsen

Romario på banen
Sport

Gør comeback

som 58-årig: Vil

spille med sønnen

Røg over København
Nyheder

Regeringen vil se

på brandreglerne

Märtha Louise og Durek Verrett hånd i hånd
Kongelige

Prinsesse raser:

De lyver om min

forlovede

En politibil på gerningsstedet
Krimi

Politiet undersøger

mistænkeligt dødsfald

Enden af en ambulance
Krimi

Teenager dræbt - ramt

af bil på landevej

Parret på den røde løber
Kendte

Skuespillerpar

fødte hjemme

Nærbillede af Sussi
Kendte

Sussi skal

i retten

Nyheder

Børsen indefra:

Omfattende

ødelæggelser

Politibil med udrykning
Krimi

Kidnappet og truet

til at stryge gæld

for 30 millioner

Fredensborg Slot med gardere foran
Kongelige

Nu overtager

Mary og Frederik

Bagenden af en politibil.
Krimi

15-årig dreng taget med

to pistoler i København

Flasker med salmiakspiritus på en hylde
Krimi

Kvinde brugte

salmiakspiritus:

Ville dræbe far

Portræt af Lasse Rimmer.
Kendte

Lasse Rimmer taler ud

om enorm skattegæld

Christopher Læssø og hans kæreste.
Kendte

TV-vært er blevet

far igen

Nyheder

Brian Mikkelsen får overrakt uskadt top af dragespir

Prins Joachim med familien i gallatøj
Kongelige

Joachim og Marie:

Vi var ikke glade

Kvinder viser medalje frem
Sport

Forventer fem danske OL-guldmedaljer

Nyheder

Ørkenbyen Dubai drukner i regn

Vindmøller
Nyheder

Verdens største vindmølle til Thyborøn

Nyheder

Tidligere TV 2-profil stopper 

Smadret bil efter ulykke
Krimi

Dødsulykke:

Landevej spærret

TikTok app på mobiltelefon
Nyheder

Unge frygter at blive voldtaget den 24. april

Kvinde på talerstol
Sport

Republikaner opfordrer amerikanerne til at bevæbne sig før valg

billede af politibil
Krimi

Million-kup på parkeringsplads

et stykke sushi mellem to spisepinde
Nyheder

Sushi-restaurant konkurs

en mand møder pressen
Nyheder

Nye Borgerlige
fortsætter som parti

en nonne med foldede hænder
Helt vildt

Nonne efterlod død

veninde i kuffert

en bygning set fra vejen
Nyheder

Dansk bilfirma
er gået konkurs

et luftfoto
Nyheder

Udgravning til Femern-tunnel er færdig

en mand der går
Kendte

Jes Dorph:
- Jeg var bange

en politiafspærring
Krimi

Ung mand dræbt af gravemaskine

en alvorlig mand
Nyheder

Dansk Erhverv: Det skal der ske med Børsen

en bygning i brand
Nyheder

Børsen-brand:

- Vi er over 1 mia. kr.

Mand og kvinde
Kendte

Badehotellet: Holdt det

hemmeligt for mor og far

portræt mand
Kongelige

Nu reagerer kongen

flere mennesker på trappe
Nyheder

Børsen-brand: Margrethe nedtoner fødselsdag

lottokupon
Nyheder

I aften kan du vinde

621.000.000 kroner

røg og flammer
Nyheder

Christiansborg evakueres 

flammer og røg
Krimi

Lige nu:

Flammerne hærger Børsen 

røg og ild fra bygning
Krimi

Video: Flammerne raser

Tre personer i Folketinget
Debat

Michael Dyrby: Mette på vej ud, Alex på vej ind - men Lars bestemmer

Krimi

Tiltale: 54-årig strangulerede og stak Hanne With

stor bygning - Børsen
Nyheder

FAKTA: En af Københavns ældste bygninger

portræt mand
Nyheder

Jes Dorph:

Skal vidne i dag

mennesker på balkon
Nyheder

Fødselsdag

bag lukkede døre

Nyheder

Vil have 3,9 milliarder

Indgang til Retten i Svendborg
Krimi

Dømt for organiserede bedragerier mod ældre

Nyheder

Våbenansvarlig på Baldwin-film skal i fængsel

Missiler på nattehimmel
Nyheder

Aktieinvestorer tror ikke situationen i Mellemøsten  eskalerer

Nina Agdal og Logan Paul
Kendte

Dansk supermodel er gravid

Smadrede biler og motorcykel
Nyheder

Alvorlig ulykke lukker hovedvej

Danser omfavnes
Kendte

Dansk stjerne indstiller karrieren

Nyheder

Der er to kandidater til formandsposten i Nye Borgerlige