Ny Mærsk-ordre på megaskibe tæt på
Meget sandsynligt med en ordre på nye og større skibe i andet kvartal, siger Mærsk-topchef.
- Vi er i gang med at forhandle ordrer om større skibe. Det er meget sandsynligt med en ordreplacering i andet kvartal, men jeg kan ikke sige mere om, hvad det er for nogle skibe eller hvor, siger Nils Smedegaard Andersen til Ritzau Finans.
- Vi er i gang med at forhandle ordrer om større skibe. Det er meget sandsynligt med en ordreplacering i andet kvartal, men jeg kan ikke sige mere om, hvad det er for nogle skibe eller hvor, siger Nils Smedegaard Andersen til Ritzau Finans. Foto: APM Terminals/free


Der kan meget snart være en ny sending megaskibe på vej til A.P. Møller - Mærsk-selskabet Maersk Line. Containerrederiet, der er verdens største, har siden september 2014 erklæret sig på vej med nye skibsordrer i løbet af første halvår af 2015.

Og den prognose holder stadig stik, understreger topchefen i Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, der dermed kun har halvanden måned at løbe på.

- Vi er i gang med at forhandle ordrer om større skibe. Det er meget sandsynligt med en ordreplacering i andet kvartal, men jeg kan ikke sige mere om, hvad det er for nogle skibe eller hvor, siger Nils Smedegaard Andersen til Ritzau Finans.

For nylig kunne avisen The Korea Economic Dail berette, at A.P. Møller - Mærsk skulle være tæt på at underskrive en bestilling hos det sydkoreanske værft Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering på op til 11 nye gigantskibe.

Skibene skulle ifølge avisen have en kapacitet på 20.000 20-fodscontainere (teu) og dermed være større end Maersk Lines hidtil største containerskibe, som i øjeblikket er Triple E-serien på omkring 18.300 teu hver.

Disse skibe blev også bygget hos Daewoo og var verdens største, da de blev søsat i sommeren 2013, men er for nylig blevet overhalet af skibe fra konkurrenterne CMA CGM og CSCL på mere end 19.000 teu.

Topchef Nils Smedegaard Andersen vil ikke uddybe, hvad det er for en konkret ordre, der er i vente.

Men Maersk Line har tidligere meldt klart ud, at der skal bruges mere end 400.000 teu i ny kapacitet til flåden i årene 2017-2019, så den kan følge med markedsvæksten.

De skal være på minimum 10.000 teu hver, så omkostningen per container er så lav som mulig på langfarterne mellem Asien, Europa og USA.

Maersk Line har desuden placeret en ordre på syv mindre skibe i størrelsesordenen 3600 teu hver. De skal bruges til datterrederiet Seago, der kun sejler mellem europæiske havne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.