Sydafrika og Swaziland vil tilsammen bruge to milliarder dollars på at oprette jernbaneforbindelse mellem landene.
En fjerdedel betales af særdeles fattige kongerige Swaziland, men der er ikke problemer med at låne til det åbenlyst profitable projekt.
Formålet med jernbanen er fortrinsvis at få bedre transport af kul og jernmalm. Samtidig vil byggeriet skabe mange nye arbejdspladser og være sundt for den lokale økonomi i de egne, hvor forbindelsen etableres.
Den økonomiske vækst i Swaziland er meget lav og 70 procent af befolkningen lever for under 10 kroner om dagen. Der bor 1,1 million mennesker i det autokratiske kongerige.
Swaziland har ikke forbindelse til havet og er derfor afhængig af at have adgang til havne i nabolandene Sydafrika og Mozambique.
Swazilink bliver den største fælles investering mellem landene. I kongeriget har man drømt om en fast forbindelse til vestkysten siden 1882, skriver Business Day.
Sund fornuft
Formålet med den nye jernbane er at reducere de unødvendige høje omkostninger ved at gøre forretninger over grænserne mellem Swaziland og Sydafrika. Lige nu køres alt på lastbiler.
Swazilænderne henter 80 procent af alle deres varer hos den store nabo på lastbiler. Modsat køber den store nabo omkring 70 procent af de varer, som det lille land producerer til eksport. Det drejer sig om kul, sukker, kødkvæg og citrusfrugter.
Lige nu er der permanente problemer med forstoppelse på de fungerende jernbaner til Mozambique og mod syd til Durban og Richard's Bay i Sydafrika.
Swazilink
Den kommende forbindelse skal gå fra Lothair i Mpumalanga, Syd Afrika til Sidvokodvo, Swaziland. Der er også planlagt forbedringer i eksisterende forbindelser bl.a. Sidvokodvo til Mozambique.
Selve byggeriet på 146 kilometer indledes i 2013 og vil vare tre år, efter jord er købt og projektet miljøgodkendt. Der er, så vidt rapporteres i sydafrikanske Businesslive, ikke planer om transport af rejsende. Fragt togene vil kunne håndtere op til 200 vogne ad gangen.
[pagebreak]Jernbanen kommer til at hedde Swazilink Railway Line. Den er et samarbejde mellem Transnet og det statslige Swaziland Railway. Management har allerede ambitioner om andre forbindelser.
Historisk
Et så stort projekt i kongerigets infrastruktur vækker historieske minder. Ideen opstod første gang i 1865. Efter der var fundet guld i riget i 1879 tog planerne lidt mere fart, men alligevel varede det 99 år, før den første forbindelse var færdig.
Denne jernbane havde kun et eneste formål; at transportere jernmalm fra Swazilands miner.
Siden er der etableret forskellige korte fragtforbindelser og i 1986 en lang nord-syd linie, der skærer gennem Swaziland og bringer varer fra det nordlige Sydafrika, DRC Congo, Zambia og Zimbabwe til Durban og Richard's Bay. Hele 75 procent af liniens volumen bruger kongeriget som transitland oplyser de statslige jernbaner.