Fri isbar i en uge er de fleste børns hedeste ønske.
En drøm, der går i opfyldelse for flere og flere danske børn, da all inclusive-bølgen er væltet ind over danske børnefamilier som en tsunami.
Igen år sætter antallet af danskere, der vælger en rejse med al mad og drikke på hotellet betalt, rekord hos de danske rejsebureauer, skriver Fyens Stiftstidende.
- Omkring 40 procent af vores kunder vælger all inclusive i år, mens det for bare 10 år siden kun var 10 procent. Interessen er eksploderet, siger kommunikationschef ved Spies, Torben Andersen.
Hos Star Tour og Apollo sælges henholdsvis 40 og 38 procent af deres rejser med all inclusive. Det er større end nogensinde før.
En af de mange danskere på all inclusive er Jonas Lind Clement fra Odense
Han er alenefar på ferie med tre børn på fem, syv og ti år.Avisen mødte ham på Sunwing Kallithea på Rhodos.
- Derhjemme bliver hverdagen nemt et samlebånd, hvor det handler om vasketøj, aftensmad og madpakker. Her kan jeg få kvalitetstid med børnene på deres præmisser, og det er virkelig fedt.
På all inclusive-hoteller betaler gæsterne et fast beløb for mad og drikke, inden de rejser hjemmefra. Det betyder, at de i princippet aldrig behøver at forlade hotellet.
For rejsebureauerne er det en fordel, fordi de kan sikre turisterne en god oplevelse hele vejen med guider, mad og underholdning, når kunderne bliver på hotellet, forklarer Nikolaj Johnson, pressechef ved Star Tours.
Kritikere mener, at konceptet udsulter de lokale restauranter og butikker på feriestederne.
- Det dræber vores lokalsamfund, når turisterne isolerer sig på hotellerne, siger Giorgos Katachanas, der ejer restauranten Romeo på Rhodos.
Kommunikationschef Torben Andersen kan godt forstå kritikken.
- Det er ærgerligt, at folk ikke kommer ud og oplever landet uden for hotellet. Men vi bliver nødt til at sælge folk det, de gerne vil have, ellers går pengene jo bare til konkurrenten.