Ny direktør i YouSee skal redde den truede forretning
YouSee-direktør er på vej mod udgangen. Det understreger forretningens vigtighed, siger analytiker.
Den nye YouSee-direktør skal sørge for, at YouSee bliver andet end en leverandør af internet.
Den nye YouSee-direktør skal sørge for, at YouSee bliver andet end en leverandør af internet. Foto: Tdc/Free


René Brøchner er efter 15 år i TDC's tjeneste på vej mod udgangen. Han sad som direktør for forretningens største brand, YouSee, og er blevet erstattet af hollænderen Jaap Postma.

Den nye mand skal løfte en voldsom udfordring, der truer hele forretningen YouSee og dermed TDC's evne til at levere solide overskud.

- Skiftet understreger, at YouSee er meget, meget afgørende for TDC. Det er måske den største faktor, når det kommer til at sikre TDC's forretning de næste mange år.

- Ikke mindst fordi det er YouSee, der ejer infrastrukturen, der kan bruges til at levere tv- og bredbånd til kunderne. Så det er en del af motoren, som TDC ikke har råd til ikke kører 100 procent, siger TDC-analytiker hos Sydbank Morten Imsgard.

Det kommer til at kræve en voldsom indsats, for YouSee er gevaldigt presset. Faktisk skrider hele underlaget, da kunderne i højere og højere grad søger væk fra de dyre tv-pakker og efterspørger billigt internet.

- Der sker en transformation af danskernes medievaner. YouSee skal definere sig selv på ny, for det at levere kabel-tv har ikke nødvendigvis en fremtid. Hele fundamentet under forretningen slår revner, og hvis de ikke finder en løsning, så har TDC store problemer, siger Morten Imsgard.

Kabel-tv har været en af guldgruberne for TDC i mange år. Prisen for at levere er mere eller mindre den samme, så overskuddet på de store tv-pakker har været stort.

ARPU, den gennemsnitlige omsætning per kunde per måned, lå i de sidste tre måneder af 2015 på 254 kroner for en tv-kunde, men 189 kroner for en internetkunde. Derfor gør det ondt, når kunder skifter til mindre pakker eller helt går bort fra tv-pakkerne.

- Men kunderne vil i højere grad kun have små pakker eller ren internet, så de selv kan bestemme indholdet.

- Og indholdsproducenterne, der laver det, kunderne vil betale for, går mere og mere uden om TDC og leverer direkte til kunderne. Så TDC er presset fra alle sider, siger Morten Imsgard.

I Danmark truer eksempelvis et selskab som Hiper, der via TDC's net sælger rent højhastighedsinternet, forretningen.

- Dem er TDC bange for, det er der ikke tvivl om. Hiper rammer dem, der selv vil bestemme, hvor de køber deres indhold. Dem bliver der flere og flere af, og derfor er Hiper super farlige for TDC, siger Morten Imsgard.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.