Ny Carlsberg-strategi omfatter fortsat Rusland
På trods af de økonomiske vanskeligheder i Rusland tror Carlsberg fortsat på vækst i sin forretning østpå.
Carlsberg-koncernen har fremlagt den strategiplan, som de næste syv år skal sikre vækst og øget indtjening.
Carlsberg-koncernen har fremlagt den strategiplan, som de næste syv år skal sikre vækst og øget indtjening. Foto: Carlsberg/Free


Carlsberg kommer fortsat til at sælge øl i Østeuropa, selv om indtjeningen har været dalende, særligt på hovedmarkedet, Rusland.

Det fastslår bryggerikoncernen i sin nye strategiplan, Sail '22, der er offentliggjort onsdag.

Her konstaterer koncernchef Cees t'Hart, at man fortsat vil satse på kerneforretningen, som er øl. Og at man med den nye strategi vil positionere sig til vækst og skabe en vinderkultur.

- Sail '22-initiativerne bygger direkte på vores mange styrker, herunder stærke markedspositioner, en fremragende portefølje af internationale og lokale varemærker, vores stærk arv, overbevisende innovationskompetencer samt stolte og engagerede medarbejdere, skriver han i en kommentar.

Carlsberg vil møde udfordringerne på det russiske marked og forsøge at transformere sin forretning der, så den bliver mere rentabel.

Samtidig vil man satse yderligere på at vokse i Asien, der har vist pæne vækstrater de senere år. Det vil ske ved at udbygge bryggeriets positioner i Kina, Indien og Vietnam.

Endelig vil Carlsberg i højere grad satse på specialøl, som har vist sig at være en succes i Skandinavien.

Nu er det så bare med at komme i gang med syvårsplanen, fastslår Cess t'Hart:

- Vi har nu en række klare strategiske og finansielle prioriteter. Vi vil allokere ressourcer til støtte for disse prioriteter, således at vi styrker vores kerneforretning og udnytter de mange vækstmuligheder.

- Vi skaber også en teambaseret, resultatorienteret kultur, som er udviklet med henblik på at fremme en stærk følelse af ejerskab og ansvar, siger koncernchefen.

Han tiltrådte sidste år i stedet for den mangeårige topchef Jørgen Buhl Rasmussen.

Siden da har hollænderne og de 60 øverste ledere i Carlsberg brugt mere end et halvt år på at udarbejde og finpudse strategien.

Carlsberg kom ud af 2015 med et underskud på 1,7 milliarder kroner før skat. Det skyldtes dog i høj grad de nedskrivninger på 8,7 milliarder kroner, som selskabet foretog på sine russiske og asiatiske forretninger.

Sidste år iværksatte koncernen også spareplanen Funding The Journey, som omfattede afskedigelser af 2000 funktionærer og som i 2018 gerne skulle bidrage med årlige omkostningsreduktioner på op mod to milliarder kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.