Ny asfalt sparer penge på benzin
Vejdirektoratet ser stort potentiale i ny type vejbelægning, der giver mindre modstand mellem dæk og vej.
Ny type asfalt nedsætter rullemodstanden, så biler bruger omkring fire procent mindre brændstof.
Ny type asfalt nedsætter rullemodstanden, så biler bruger omkring fire procent mindre brændstof. Foto: THOMAS BORBERG/POLFOTO


Danske juletrafikanter bruger mere brændstof end nødvendigt, når de i dag sætter sig bag rattet for at køre hjem til familien.

Omkring fire procent for meget, hvis man skal tro forskerne bag en ny form for asfalt, der nedsætter rullemodstanden på vejbanen med 10 procent i forhold til almindelig asfalt.

Ifølge projektleder Bjarne Schmidt fra Vejdirektoratet er der store perspektiver for både pengepungen og miljøet i den nye type asfalt.

- For den enkelte er fire procent måske ikke enormt, men samfundsøkonomisk kan den nye belægning give en besparelse på 64 millioner liter benzin per år, siger Bjarne Schmidt.

- Det svarer til en årlig reduktion på cirka 160.000 ton CO2, siger han.

Med til regnestykket hører dog, at den nye asfalt koster mere at lægge ud end den asfalt, der bruges i dag.

- Den er cirka fem-syv procent dyrere end almindelig asfalt, men hvis man ser på besparelserne i brændstofforbrug og CO2-udledning, så ender det stadig i et plus for samfundet, siger Bjarne Schmidt.

I bilejernes brancheforening FDM ser man positivt på projektet, så længe de højere anlægsudgifter ikke rammer bilisterne.

- Bilejerne betaler allerede tre til fire gange for vejene med de 44 milliarder, vi årligt lægger i den danske statskasse. Og det her er jo en samfundsopgave, så pengene må findes på samfundets budgetter for vejene, siger konsulent i FDM Louise Skov.

Tre steder er der allerede udlagt forsøgsstrækninger med den nye asfalt, så forskerne kan følge med i asfaltens slidstyrke og overholdelse af krav til trafiksikkerheden.

- Det bliver afgørende, at vi kan godtgøre, at den her belægningstype har en holdbarhed, der svarer til den nuværende asfalt, siger Bjarne Schmidt.

- Ellers bliver det simpelthen for dyrt. Hvis vi skal til at udskifte belægninger hver femte år, så er der bare ikke økonomi i det, selvom man sparer på brændstof og CO2, siger han.

De tre forsøgstrækninger på henholdsvis Sjælland og Fyn er udlagt i år, sidste år og i 2012.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.