Endnu en alvorlig arbejdsulykke har ramt metro-byggeriet i København.
Tidligt fredag morgen i sidste uge styrtede en portugisisk betonarbejder ned i en dyb skakt på metrobyggepladsen ved Sønder Boulevard på Vesterbro i København.
Ulykken beskrives af Metroselskabet som alvorlig. Arbejderen har brækket flere knogler, men er uden for livsfare, oplyser hovedentreprenøren CMT.
"Arbejderen var ved at fjerne en midlertidig trappe fra stedet, hvor han faldt ned," oplyser CMT i en mail til Avisen.dk.
147 ulykker på tre år
Sikkerheden omkring metro-byggeriet er blevet massivt kritiseret, og det er langt fra den første alvorlige arbejdsulykke.
På tre år har der været 147 ulykker på metroens 21 byggepladser. Det er 22 procent flere arbejdsulykker end for andre byggerier af samme størrelse.
Det viser en opgørelse fra Metroselskabet, som i januar erkendte, at sikkerheden var for dårlig, og i den anledning lovede at forbedre sikkerhed og arbejdsmiljø på det 21 milliarder kroner dyre byggeri.
"Vi ser selvfølgelig med største alvor på, at den her ulykke er sket. En sådan ulykke understreger netop, hvorfor vi skal have vedvarende fokus på sikkerheden ude på byggepladserne," siger HR-chef Peder Mandrup Knudsen fra Metroselskabet.
Han understreger, at antallet af ulykker i 2014 indtil videre har ligget omkring landsgennemsnittet.
Ingen arbejdsmiljørepræsentant
Den tilskadekomne portugiser er ansat gennem det irske vikarbureau ICDS. Selv om der er gået en uge, er det svært at få oplyst konkrete detaljer om ulykken.
Ifølge hovedentreprenøren CMT er betonarbejderens kone og datter blevet fløjet op fra Portugal.
"Han rejser snart hjem til Portugal, hvor han skal komme sig. Det eneste, vi håber, er at se ham tilbage på arbejde igen snart," skriver CMT til Avisen.dk.
Ifølge fagforbundet 3F er der ingen tillidsmænd eller arbejdsmiljørepræsentanter på metrobyggepladsen på Sønder Boulevard.
"Ulykken bekræfter endnu engang, at sikkerheden er i bund. Man begynder at frygte, at det kræver et dødsfald, før de begynder at tage det seriøst," siger faglig konsulent Michael Severinsen.
Vikarbureau er et problem for sikkerhed
Den alvorlige arbejdsulykke udløser også hård kritik mod Metroselskabet fra Kirsten Jørgensen, der er ekspert i sikkerhed og byggeprocesser ved DTU.
"Der er ingen tvivl om, at de overhovedet ikke har haft styr på sikkerheden. Den er slet ikke blevet taget alvorligt. De har ikke haft koordineret ordentligt med deres underentreprenører," siger hun.
Det er en stor udfordring for sikkerheden, at CMT hyrer arbejdskraft gennem et udenlandsk vikarbureau, vurderer Kirsten Jørgensen.
"Det er ret atypisk. Så har man bare hyret ’arme og ben’, som man siger, men man aner jo ikke noget om deres kompetencer og muligheder for at kommunikere ordentligt. Når man bare skal have det billigste, går man på kompromis med kompetencer og sikkerhed," siger hun.
Med rekordmange strakspåbud har Arbejdstilsynet også haft rigeligt at se til ved metrobyggeriet.
Det har dog ikke været muligt at indhente en kommentar fra Arbejdstilsynet om den aktuelle ulykke med så kort varsel.