Ny aftale om elbiler: Det betyder det for afgifterne
De største elbiler bliver dyrest, når der over de næste fem år gradvist bliver lagt afgift på elbiler.
De Radikales Martin Lidegaard beskriver på Twitter aftalen som "ikke perfekt, men langt bedre end alternativet".
De Radikales Martin Lidegaard beskriver på Twitter aftalen som "ikke perfekt, men langt bedre end alternativet". Foto: Scanpix/arkiv


Fra næste år bliver det dyrere at købe en elbil i Danmark. Et flertal i Folketinget er fredag enedes om en femårig indfasning af afgifter på elbiler.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) siger, at han er glad for, at det er lykkedes at lave en bred aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale om elbilerne.

- Vi har fundet en løsning, hvor elbilmarkedet ikke bliver slået ihjel. Det har været afgørende for regeringen og de partier, der er med. Også at man ikke unødigt gør det meget dyrere at købe en helt almindelig bil i 2016, siger skatteministeren.

- Det er en meget nænsom indfasning, der gør, at en lille bil bliver små 500 kroner dyrere, mens en større bil bliver 700-800 kroner dyrere i 2016, siger Karsten Lauritzen.

Aftalen betyder, at elbiler ikke længere er fritaget for afgifter fra næste år. Afgiften indfases med 20 procent i 2016, 40 procent i 2017, 65 procent i 2018, 90 procent i 2019 og til sidst 100 procent i 2020.

Finansieringen er på plads for 2016. Pengene hentes blandt andet ved at reducere fradrag for bilradio i registreringsafgiften med 40 procent.

Men der skal findes flere penge, siger De Radikales Martin Lidegaard, som beskriver aftalen som "ikke perfekt".

Men både De Radikale og Socialdemokraterne lægger vægt på, at aftalen rummer særligt gunstige forhold for de mindste elbiler.

- De små og mellemstore slipper meget nådigt i de første to år. Det er få procentvise stigninger, så jeg vil tro, at salget af dem fortsætter, siger Martin Lidegaard.

For at understøtte især de små elbiler ydes i 2016 og 2017 et bundfradrag i registreringsafgiften for elbiler på op til 10.000 kroner.

Partierne mangler dog stadig at finde en del af de penge, der skal finansiere aftalen.

- Partierne skal tale sammen over de kommende måneder om, hvordan den nye model skal finansieres i 2017, 2018 og 2019.

- Vi kommer til at skulle finde nogle flere penge, for det koster flere hundrede millioner kroner at lave afgiftsfritagelsen hvert år, siger Martin Lidegaard.

Enhedslisten og SF er ikke med i aftalen, da partierne mener, at den ikke er "ambitiøs nok".

Både De Konservative og Liberal Alliance forlod forhandlingerne allerede torsdag, da partierne ikke kunne gå med til, at det skulle blive dyrere at være bilejer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.