Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik
PÅ VEJ UD OVER DAGPENGEGRÆNSEN

Nul job, nul dagpenge - nu falder Gabriel ud

Akutpakker, tonsvis af ansøgninger og intensiv hjælp fra en personlig rådgiver har resulteret i et rundt nul for den arbejdsløse lærer. Nu mister han dagpengene.

, 31. januar 2013 kl. 13:06
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Akutpakkerne har ikke kunnet redde 36-årige Gabriel Cornea. Han mister nu sine dagpenge.
Akutpakkerne har ikke kunnet redde 36-årige Gabriel Cornea. Han mister nu sine dagpenge. Foto: Eline Svendsen

Det er slut.

Gabriel Cornea står nu uden dagpenge. Som mange andre danskere er han ramt af forkortelsen af dagpengeperioden. Den 20. januar røg han officielt ud af dagpengesystemet.

NEDTÆLLING

Avisen.dk følger fire dagpengemodtagere på vej ud af systemet.

 

Christian Stokbro Karlsen, 37 år.
Uddannet mag. art. i 2008
Falder ud af dagpengesystemet 2. juni.

Solvej Kjellerup, 50 år.
Ufaglært. Har arbejdet 26 år i Københavns Lufthavn.
Falder ud af systemet 30. december.

 

Gabriel Cornea, 35 år
Uddannet folkeskolelærer.
Står til at miste dagpengene i januar 2013.

 

Heidi Guldager Mørck, 42 år
Ufaglært fabriksarbejder. Har opbrugt sin dagpengeret i marts 2013.

 

Indtægten hedder fra nu af kontanthjælp.

"Det er bestemt ingen luksus. Vi har ikke været i biografen i over et år, og nyt tøj er der ikke noget, der hedder. Fremover bliver der ikke råd til meget mere end husleje og mad, og så mine køretimer, som er nødvendige for, at jeg kan finde arbejde. Men jeg overlever," lyder det stilfærdigt fra Gabriel.

Folkeskolelæreren fra Rumænien, der netop har fejret sin 36-års fødselsdag, er en af de fire dagpengemodtagere, Avisen.dk følger.

Sidst vi hørte fra Gabriel, lagde han sammen med sin personlige rådgiver fra jobcentret en plan: Frem til jul ville de begge søge så mange job som muligt inden for undervisning og it. Hans personlige rådgiver ville tage direkte kontakt til skoler og firmaer. Og gav det ikke pote, var der plads hos et rengøringsfirma.

En fuser

Planen virkede ikke.

Gabriel har kun fået afslag. Ikke engang en samtale er det blevet til. Og nødplanen er smuldret mellem hænderne på ham.

"Jeg har søgt hos rengøringsfirmaet, som manglede folk. Jeg fik et svar tilbage, at de ikke har nogen ledige stillinger lige nu, men at jeg måske kommer i betragtning senere," fortæller Gabriel Cornea.

Han har også søgt ind i et vikarbureau, men der er lukket for tilgang.

Og drømmejobbet som folkeskolelærer synes meget langt væk nu.

"Jeg har noget at byde på. Jeg skal nok vise dem, at det kan betale sig at ansætte mig. Problemet er, at jeg skal finde en, der er modig nok til at give mig en chance. Og det er svært lige nu, hvor mange steder ikke hyrer, men fyrer."

Jeg føler mig diskrimineret

Dagpengestoppet har også betydet et vemodigt farvel til løntilskudsjobbet på Valby Skole. I stedet for en klasse fyldt med glade børn, står Gabriel fremover op til en dag med jobsøgning foran computeren hjemme i sin egen stille lejlighed.

"Det er trist. Jeg kunne godt lide at være der. Til gengæld får jeg mere tid til at henvende mig personligt de steder, jeg søger job," siger Gabriel.

Han har været glad for sin løntilskudsstilling, men samtidig er der noget, der gnaver.

"Faktisk føler jeg mig lidt diskrimineret. Jeg har arbejdet i løntilskud i halvandet år. Stået op om morgenen og taget af sted som alle andre i arbejde. Men jeg har ikke optjent ret til dagpenge, fordi nogen har bestemt, at det ikke tæller som arbejde."

Hej! Kan I bruge mig?

Nu satser Gabriel Cornea på en ny strategi: At vandre fra skole til skole for personligt at spørge, om skolen kan bruge ham.

"Jeg vil møde op uanmeldt. Hvis jeg ringer i forvejen, bliver jeg måske afvist," griner Gabriel Cornea.

Ellers hedder planen uddannelse.

Selvom resten af akuthjælpen ikke har formået at bringe folkeskolelæreren tættere på beskæftigelse, tager han med kyshånd imod tilbudet om uddannelse. Ifølge de nye regler kan ledige i Gabriel Corneas situation få en ydelse, der svarer til kontanthjælp i et halvt år, hvis de vil uddanne sig.

"Det er en rigtig god idé. Jeg håber, at det vil give mig nogle ekstra kompetencer. Samtidig vil jeg møde nogle mennesker i samme situation som mig. Måske kan vi lære noget af hinanden," siger Gabriel Cornea.

PÅ VEJ UD OVER DAGPENGEGRÆNSEN
NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
31.01-2013 | 15:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
31.01-2013 | 20:56 af Johnny Lauritsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
04.02-2013 | 15:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.02-2013 | 15:43 af Jess D. Skov-Nielsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
04.02-2013 | 16:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
31.01-2013 | 15:34 af kurt pedersen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
31.01-2013 | 20:57 af Johnny Lauritsen
Kurt Pedersen, læs mit svar til - Poul Petersen, jeg svarer dig ens!

Venligst
J. Lauritsen, Århus
 
31.01-2013 | 21:43 af Jess D. Skov-Nielsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
01.02-2013 | 07:12 af Gordon Shumway
Jess - for fanden

Stop alt det "pis" med at anmelde personer........

Lad dog folk komme med deres "dumme" udtalelser da de i bund og grund blot udstiller sig selv.
 
04.02-2013 | 15:45 af Jess D. Skov-Nielsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
 
31.01-2013 | 15:56 af Søren Bro
fik han ingen uddannelsesydelse?
 
31.01-2013 | 19:14 af Hanne J.
Søren
Han har intet med udfaldet af ledige at gøre, og kan dermed ikke få uddannelsesydelse. Hans problem er, han har været syg i mere end 52 uger og derfor (også hvis han stadig er syg), ikke får udbetalt sygedagpenge længere.
 
31.01-2013 | 21:07 af Johnny Lauritsen
Hej Gabriel

Hvis du læser dette indlæg fra mig, så vil jeg rimelig kort tilbyde dig, at du må kontakte mig,
såfremt du eventuelt kan være interesseret i, at deltage i forsøg på at skabe en helt ny -
Internet-avis, gratis at læse-, og bruge, for alle "almindelige brugere og borgere.

Jeg har et nyt koncept for en - internet-avis, som jeg i mange år har tænkt over,
men som jeg af flere forskellige årsager ikke har evnet-, og orket, at få op at stå.
Men jeg har for få dage siden talt med en ansat hos en uddannelses-instituation
for programmører, og der fik jeg positive tilbage-meldinger om, at min ide kan
være god, og jeg måske kan finde samarbejds-partnere fra denne skole. Men
det skal med, jeg ikke har penge til at betale lønninger, så der skal laves aftaler,
sådan folk får en rimelig god betaling for deres arbejde og indsatser, hvis/når -
tiltaget er igang, og der kommer penge ind. Jeg er meget åben overfor, hvilke
aftaler der kan laves, der sikrer hjælpere og støtter imod, de bliver misbrugte.

U-anset alt, så ønsker jeg dig - Gabriel Cornea - ALT HELD & LYKKE, og jeg
håber, at borgere som dig, flere og flere, finder ud af, I må støtte, der opstår
et helt nyt politisk parti i vores land, fordi jeg mener, ALLE etablerede partier,
og deres ledere,

- DE SVIGTER EN STØRRE OG STØRRE DEL AF ALLE DANSKE!

Mit håb er, at nogen lykkes med at skabe et nyt parti-, hvis jeg ikke selv
kan lykkes. Hvem som lykkes, er jeg ligeglad med, blot det er rimeligt
ordentlige folk, som vil tage rimelige hensyn til især svært- & dårligst-
stillede grupper af danske, samt vil sikre børn, unge og næste generationer.

Kh
Johnny Lauritsen, Århus
F/ Børn og Unge Partiet
E-mail: uholdet@yahoo.dk
 
31.01-2013 | 23:44 af Lasse Ene
"Faktisk føler jeg mig lidt diskrimineret. Jeg har arbejdet i løntilskud i halvandet år. Stået op om morgenen og taget af sted som alle andre i arbejde. Men jeg har ikke optjent ret til dagpenge, fordi nogen har bestemt, at det ikke tæller som arbejde."

Det er lige præcis problemet! Når vi udfører et stykke arbejde, skal det også registreres som arbejdstimer. Intet mindre. Mne det er vist kun EnhListen der er parat til sådan en ændring. Desværre. De fleste danskere er idioter. De forstår ikke hvor deres egne interesser ligger og stemmer i blinde.
 
01.02-2013 | 02:33 af Johnny Lauritsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
01.02-2013 | 02:35 af Johnny Lauritsen
Kommentar slettet af Avisen.dk.
 
01.02-2013 | 12:54 af E Andersen
"DE ØKONOMISK BEDST-STILLEDE, ELLER "ELITEN", FORTSAT KAN TRIVES!"

”Elite der ser ned på dem”. Se lige Deadline 22.30 Vist på DR2, 10. jan 2013 ca. 17:15 minutter inde i udsendelsen
http://www.dr.dk/TV/se/deadline/deadline-22-3-10#!/

Det er da på tide at ”pisse” op af ;-)

Kunne sgu være skægt at se, hvis alle skraldemænd, håndværker, mekaniker osv. Dem der knokler for at det hele kan køre rundt & der er vand i lokummet. Nægte at hjælpe/udføre arbejde for ”eliten” (som de jo selv kalder sig for) Kan i se det for jer eks. At alle Minister selv må reparere, lave service på deres Ministerbiler osv…….. ;-)
 
01.02-2013 | 12:56 af E Andersen
OG HUSK lige underskriftindsamlingen på - FJERN LOFTET OVER SYGEDAGPENGENE,

http://www.skrivunder.net/fjern_loftet_over_sygedagpengene

Oprettet af Johnny Larsen

Der er folk som er faldet helt ud over kanten. 0 kr. januar 2013! En dag kan det blive DIG!


OG Send en protest til Helle Thorning-Schmidt og kræv en løsning for langtidssyge og de ledige der ryger ud af dagpengesystemet om 149 dage.

Ps: Men kan selv redigere i den forskrevne tekst!
 
01.02-2013 | 12:58 af E Andersen
Protest til Helle Thorning-Schmidt på :

http://www.stopnedtællingen.dk
 
03.03-2013 | 13:32 af Verner Andersen
Fagre nye verden! hvor var det altså godt, vi fik en S-ledet regering!