Nu ligger økologi i indkøbskurven hos flere og flere
Økologisk frugt og grønt breder sig i danskernes indkøbskurve. Butikkerne kan ikke altid følge med.


Forbrugerne køber mere økologisk frugt og grønt, og tendensen afspejler sig i udbuddet i supermarkederne.

- Helt overordnet er det kundernes efterspørgsel, der afgør, om det er konventionelle eller økologiske grøntsager, der ligger i vores butikker. Og i og med at de i stigende grad efterspørger økologi, kommer der også flere økologiske varer på hylderne.

Sådan lyder meldingen fra Maia Sejersen, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked, der blandt andet ejer Netto, Føtex og Bilka.

Økologisk Landsforening vurderer ud fra en tilbagemelding fra landets supermarkedskæder, at salget af økologiske æbler, bananer, gulerødder og andet økologisk frugt og grønt indtil videre er steget med 35 procent i år.

I landets Irma-butikker ejet af Coop er det ikke længere muligt at købe en ikke-økologisk citron, gulerod eller banan.

- Vi solgte næsten ingen konventionelle gulerødder og bananer, og derfor traf vi et valg på vegne af vores kunder, siger Steen Haubjerg, varechef i Irma.

Både Netto, Føtex og Bilka oplever også et stigende salg af økologiske varer. Her bestræber man sig på kun at have grønkål og hokkaido-græskar af den økologiske slags.

- Og i de tilfælde, hvor vi ikke kan skaffe nok, må vi fylde konventionelle varer på hylderne. For hvis alternativet er ikke at have varer på hylderne, kan vi blive nødt til at have de konventionelle grønkål og græskar, siger Maia Sejersen.

På økologiske citroner og agurker er efterspørgslen nu så stor, at butikkerne ikke kan få så mange hjem, som de ellers ville kunne sælge.

Priserne er samtidig faldet. Hos Dansk Supermarked er prisen på en økologisk agurk på et år faldet fra ti til otte kroner. En pose økologiske kartofler er også faldet med to kroner.

Dansk Supermarked har ingen umiddelbare planer om at "gå hele vejen".

- Vi bliver aldrig et 100 procent økologisk supermarked med mindre kunderne efterspørger det. Nogle går fortsat efter prisen. Andre synes, at økologi er det rene pjat, siger Maia Sejersen.

- Vi ønsker at have et udbud, der tilgodeser alle de kundegrupper, der handler hos os.

Det er især indbyggerne i København og i de andre større danske byer, der køber økologisk.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.