Nu bliver dit mobil-taletidskort dyrere
Om en måned er det slut med taletidskort hos Telenor. Ifølge eksperter bliver konsekvensen højere priser hos de øvrige selskaber.
Taletidskort er uforpligtende, men kan også blive et dyrt bekendtskab.
Taletidskort er uforpligtende, men kan også blive et dyrt bekendtskab. Foto: Colourbox/Free


Tusindvis af danskere bruger taletidskort til deres mobil i stedet for et almindeligt abonnement.

Og er du én af dem, må du forberede dig på, at du snart får mindre taletid og færre SMS'er for pengene, når du tanker taletid.

Sådan lyder i hvert fald vurderingen hos teleeksperter, som Ritzau Fokus har talt med i kølvandet på Telenors beslutning om helt at stoppe med at sælge taletidskort.

Ifølge de seneste tilgængelige tal fra Energistyrelsen er der godt 925.000 aktive taletidskort i Danmark.

Knap 205.000 af dem er udbudt af Telenor gennem de fire kort Telenor Taletid, CBB Mobil Taletid, One Mobile og Colour Mobile.

Om en måned kan der ikke længere tankes ny taletid til disse kort, så nu vil Telenor gøre en indsats for at få så mange taletidskunder som muligt over på et rigtigt abonnement.

Men teleanalytiker Torben Rune fra Netplan vurderer, at hovedparten af Telenors taletidskunder i stedet vil søge mod konkurrenterne, f.eks. TDC, Telia, 3 eller et af de mindre selskaber, fordi de sætter pris på anonymiteten ved taletidskort.

Og her vil de blive mødt af højere priser.

-Taletidskort udgør en femtedel af mobilmarkedet, så behovet for dem er intakt. Derfor vurderer jeg, at de øvrige selskaber vil bevare taletidskortene, men de vil til gengæld benytte lejligheden til at gøre dem dyrere, siger Torben Rune.

Han vil ikke blive overrasket, hvis priserne ikke bare fordobles men tredobles inden for få måneder.

- Så når man køber et taletidskort til for eksempel 100 kroner, vil mængden af minutter, man kan tale og antallet af SMS'er, man kan sende for de 100 kroner, være stærkt reduceret, siger Torben Rune.

Teleekspert John Strand fra Strand Consult er enig. De helt almindelige principper for udbud og efterspørgsel vil slå igennem, siger han.

- Når konkurrencen forringes, så har selskaberne jo i sagens natur et godt argument for at gøre deres vare dyrere. Og det vil også ske nu. Mit bud vil være, at der kommer en stigning på 10-15 procent i løbet af et halvt år, siger John Strand.

Hos teleselskabet Telia, som har godt 100.000 kunder, der fast bruger taletidskort, afviser privatkundedirektør Christoph Nørgaard dog, at der er prisstigninger i vente.

-Vi vurderer løbende vores produkters rentabilitet. Men vi har ingen konkrete planer om at hæve priserne. Og ingen planer om at droppe taletidskort, som især turister sætter stor pris på, siger Christoph Nørgaard.

Fakta om taletidskort:

- Et taletidskort, som også går under navnet "forbrugsafregnet abonnement", kræver ikke et abonnement. Det kan bruges til både taletid og SMS-beskeder og har normalt en løbetid på 12 måneder.

- Du betaler for hver enkelt SMS og hvert enkelt opkald, og når du har opbrugt dit kort, kan du "tanke op", altså fylde flere penge på dit kort.

- Nogle selskaber tager en 50 øre pr. påbegyndt opkald, men til gengæld en lavere minutpris. Hos andre selskaber skal man tale for et bestemt beløb i kvartalet, hos andre bestemmer man helt selv.

- Der findes mange hjemmesider, hvor man kan orientere sig. F.eks. mobilpriser.dk eller taletidskort.com.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.