Novos fedmemedicin er kommet godt fra land i USA
Der er store forventninger til fedmemedicinen Saxenda, men Novo har de lange briller på.
Fedme er et voksende problem i mange lande, og derfor er forventningerne til Novos fedmemedicin Saxenda stor. Men det vil tage tid, før de er indfriet, siger Novos marketingdirektør.
Fedme er et voksende problem i mange lande, og derfor er forventningerne til Novos fedmemedicin Saxenda stor. Men det vil tage tid, før de er indfriet, siger Novos marketingdirektør. Foto: Colourbox/free


Den meget omtalte fedmemedicin Saxenda fylder meget lidt i det kvartalsregnskab, som medicinalkoncernen Novo offentliggjorde torsdag.

Faktisk har virksomheden kun omtalt medikamentet meget overfladisk, og de specifikke salgstal fremgår slet ikke.

Det skyldes først og fremmest, at medicinen indtil videre kun er lanceret i USA og først blev introduceret på det amerikanske marked i maj.

Men også, at Saxenda stadig udgør en forsvindende lille del af den samlede omsætning.

- De absolutte salgstal er mindre interessante i den fase, vi befinder os i lige nu. Saxenda kan vokse over tid til at bidrage signifikant til regnskabet, hvis vi ikke snubler på vejen.

- Men vi kigger på Saxenda med meget lange briller, siger Novos koncerndirektør for marketing, Kina og Stillehavsområdet, Jakob Riis.

Han fortæller, at Saxenda foreløbig er blevet modtaget meget positivt i USA, selv om salget altså er begrænset.

Der er endnu ikke mange læger, der udskriver medicin til behandling af fedme, og Novo ligger stadig i forhandlinger med forsikringsselskaberne om vilkårene for, at sundhedsforsikringerne dækker udgifterne til en behandling.

Det bærer koncernens salgsstrategi også præg af.

- Vi har ikke ønsket et for voldsomt salg i starten. For hvis betalerne får indtryk af, at det her er noget, der bliver svært at kontrollere, vil der blive lagt flere restriktioner på.

- Derfor handler det for os mest om at få de rigtige patienter i behandling og vise gode resultater med svært overvægtige mennesker, siger Jakob Riis.

Han siger desuden, at markedet for receptpligtig medicin til behandling af fedme i USA lige nu udgør 500 millioner kroner, mens der eksempelvis sælges diabetesprodukter for 150 milliarder kroner årligt.

Den europæiske godkendelse af Saxenda er i øvrigt allerede på plads, og inden for de kommende 12 måneder forventes en lancering på del europæiske markeder.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.