Ingen skandinaviske piloter ansat i Norwegian møder på arbejde i morgen. Sådan lyder meldingen nu fra NPU, Norwegian Pilot Union, hvor piloterne er organiseret.
Strejken mod lavprisselskabet har indtil videre kun omfattet 70 piloter.
Balladen bunder i, at piloterne kræver en fælles aftale for alle de skandinaviske piloter i selskabet. De ønsker, at de skal være ansat i moderselskabet Norwegian Air Shuttle og ikke i datterselskabet Norwegian Air Norway (NAN).
Det handler om principper og ensartede vilkår. Men Norwegian, der gik ind i 2015 med et dundrende underskud, vil have reduceret omkostningerne.
En af måderne er, at file på piloternes løn- og arbejdsvilkår.
LÆS OGSÅ: Strejke-epidemi bunder i økonomisk underskud
Færre fridage, større fleksibilitet
Ifølge det norske nyhedssite E24, der har talt med begge parter, vil ledelsen blandt andet reducere den såkaldte Loss of License-ordning. Mister en Norwegian-pilot sin flylicens kan han i dag hæve 5,3 millioner norske kroner.
Andre stridspunkter er krav om færre fridage til piloterne, større fleksibilitet og en fastfrysning af lønnen.
LÆS OGSÅ: Strejke truer lørdag: Piloter vil have million-sikring
Men piloterne står fast. De møder ikke på job i morgen. Og med så mange strejkende får Norwegian, der indtil nu har hentet piloter ind fra andre datterselskaber til at dække for de 70 strejkende, "svært ved at klare den" som professor Frode Steen fra Norges Handelshøyskole siger til E24:
- Med så mange piloter i strejke forstår jeg ikke, hvordan de skal kunne gøre det. Jeg tror, hele pointen med det høje antal, som er taget ud til strejke er, at når man kommer til det punkt, presses man til at snakke sammen. Ingen kan tænke sig en langvarig situation med så mange ude i strejke, siger han.
Kollega: Piloterne er privilgerede
Strejken er alvorlig for selskabet. Og formår piloterne ikke at balancere konflikten, kan den være ødelæggende for deres arbejdsplads, siger Frode Steen til E24.
-Jeg håber, de kan se, hvornår de skal sige stop. Det negative ved at gå for langt betyder en større udgift, end man ønsker, siger han.
LÆS OGSÅ: Norwegian-chef: Selskabets fremtid er på spil
Andre ansatte i Norwegian er da også bekymrede for, at konflikten skal ødelægge deres arbejdsplads.
Andreas Ramsøy, der arbejder med salg og distribution i Norwegian, siger til det norske erhvervssite Dagens Næringsliv, at han og hans kolleger arbejder på højtryk for at ombooke og få passagerer afsted.
- Vi må bare smøge ærmerne op. Vi har arbejdet dobbelt for at minimere skaderne, hvor vi kan. Stemningen er trykket. Vi er delt, men mange af os er jo lidt provokerede over, at den gruppe, som er en af de mest privilegerede, vælger at tage kampen og kan ødelægge det, vi anser som en tryg arbejdsplads, siger han.