Norwegian fordobler passagertal på lange ruter
SAS-konkurrenten fra Norge kom stærkt gennem andet kvartal med overskud tæt på en halv milliard.


Konkurrencekraften er forbedret, indtjeningen går voldsomt frem, og både på de korte og lange flyvninger har luftfartsselskabet Norwegian i årets andet kvartal haft flere passagerer end samme periode året før.

Det er hovedpunkterne i det kvartalsregnskab, som SAS' konkurrent fra Norge har offentliggjort torsdag morgen.

- Dette har været et godt kvartal for os med en positiv udvikling jævnt over hele rutenettet - ikke mindst på langdistanceruterne, siger administrerende direktør Bjørn Kjos.

De tørre regnskabstal viser et overskud før skat på 456 millioner norske kroner. Det er en smule mere end analytikerne havde ventet. Ifølge et estimat fra SME Direkt lød forventningen på 435 millioner norske kroner.

Sammenlignet med andet kvartal 2014 har Norwegian forbedret indtjeningen med næsten 600 millioner norske kroner.

Omsætningen er samtidig løftet 16 procent til nu knap 5,9 milliarder norske kroner.

Norwegian er de seneste år begyndt at satse på fjerne destinationer i blandt andet Thailand og USA, og det har tilsyneladende været en succes.

I alt har Norwegian nu 28 langdistanceruter. Om få uger udvides med endnu en mellem London og Boston.

Hvert sæde i langdistanceflyene var tæt på at være udsolgt i kvartalet med en belægningsgrad på 91 procent. Samtidig blev antallet af passagerer på de oversøiske ruter mere end fordoblet i forhold til året før til nu 324.000 rejsende.

Totalt fløj syv millioner passagerer med Norwegian i andet kvartal - en stigning på ni procent.

Norwegian fremhæver også, at selskabets flåde af forholdsvis nye fly er med til at holde omkostningerne nede.

- Omkostningerne til brændstof er gået ned og opvejer mere end effekten af en svag krone. Nye fly bruger væsentlig mindre brændstof end ældre fly, hvilket giver Norwegian en betydelig konkurrencefordel, skriver selskabet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.