Norwegian afviser skruebrækkeri
Der er helt andre grunde til, at Norwegian har mange datterselskaber, end fagforeningerne antyder.
Piloterne i Norwegian frygter, at det skandinaviske datterselskab, som de er ansat i, Norwegian Air Norway (NAN), bliver nedlagt, og at de i stedet bliver tilbudt dårligere kontrakter i et nyt selskab.
Piloterne i Norwegian frygter, at det skandinaviske datterselskab, som de er ansat i, Norwegian Air Norway (NAN), bliver nedlagt, og at de i stedet bliver tilbudt dårligere kontrakter i et nyt selskab. Foto: Pressefoto / David Peacock/free


Tirsdag mødes en række skandinaviske fagforbund på luftfartsområdet i Oslo for at diskutere pilotstrejken i Norwegian.

Et af emnerne bliver det, som fagforeningerne selv betragter som skruebrækkeri, nemlig at Norwegian ved at trække på egne datterselskaber og udenlandske operatører alligevel har formået at flyve på nogle af de strejkeramte ruter.

Men Norwegians pressetalsmand i Danmark, Daniel Pilpel Kirchhoff, afviser, at selskabskonstruktionen er lavet for at kunne omgå konflikter.

- Vores virksomhedskonstruktion er ikke anderledes end den, som mange andre europæiske flyselskaber benytter sig af med et moderselskab i toppen, mens driften varetages af datterselskaber.

- Ved at have sådan en stuktur er man med til at minimere risici i koncernen. Det er også med til at forbedre vores lånemuligheder i bankerne, og det medvirker også til at sikre alle arbejdspladser i selskabet, ikke kun piloternes, siger han.

Daniel Pilpel Kirckhoff afviser desuden, at selskabets bebudede opsplitning af piloterne i separate datterselskaber for henholdsvis de danske, norske og svenske piloter har til formål at forringe overenskomsterne.

- Vi har tilbudt piloterne den samme overenskomst i de nye skandinaviske pilotselskaber, som de har haft indtil nu. Og herefter har de mulighed for at forhandle sig frem til nye overenskomster, som passer bedre til de lokale forhold i hvert land.

- Samtidig har vi givet alle skandinaviske piloter en stillingsgaranti i tre år, hvor de kan beholde samme gode løn- og arbejdsvilkår som nu, siger han.

Den norske fagforening for ansatte i luftfartsbranchen, Parat, mener desuden, at reglerne for sympatistrejker forhindrer effektive blokader i konfliktsituationer, fordi strejkevarslet i sådanne situationer efter foreningens mening er for langt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.