Norwegian ændrer sine rutiner efter flystyrt
Fremover skal der altid være to besætningsmedlemmer i cockpittet i Norwegians fly.
Efter et Germanwings fly styrtede ned tirsdag, har et andet flyselskab Norwegian lavet nye rutineregler for fly.
Efter et Germanwings fly styrtede ned tirsdag, har et andet flyselskab Norwegian lavet nye rutineregler for fly. Foto: Hans Olav Nyård / Norwegian/free


Flyselskaberne Norwegian og EasyJet ændrer regler for, hvor mange personer der skal være i cockpittet under passagerflyvninger.

Fremover skal der altid være to besætningsmedlemmer i cockpittet. Hidtil har selskaberne ikke haft regler for dette.

- Vi ændrer lige nu vores procedurer, så der til enhver tid er to personer i cockpittet, siger flyvechef i Norwegian Air Norway, Gudmund Taraldsen, til NRK.

- Hvis en af piloterne går ud, skal en anden fra kabinebesætningen være i cockpittet i den tid, piloten er ude, siger han.

En tilsvarende beslutning er taget af ledelsen i EasyJet, som meddeler, at selskabet "kan bekræfte, at med virkning fra i morgen, vil procedurerne blive ændret."

Det sker som konsekvens af tirsdagens flyulykke i Sydfrankrig, hvor 150 mennesker mistede livet.

Her fløj andenpiloten på et fly fra selskabet Germanwings ind i en bjergvæg, mens flyets kaptajn var uden for cockpittet og ikke kunne komme ind. Ifølge myndighederne var det en bevidst handling.

Hos SAS er der foreløbigt ikke planer om at ændre cockpit-procedurerne. Her skal der som udgangspunkt være to personer i cockpittet, men hvis den ene pilot for eksempel er på toilettet, er det i orden, at der kun er et besætningsmedlem i flyets styrerum.

Først når havarirapporten over flyulykken i Sydfrankrig er klar, vil SAS tage stilling til, om det er nødvendigt at ændre selskabets rutiner, oplyser selskabet til Ritzau.

- Vi afventer en kortlægning af, hvad der er sket, og så vil vi derudfra vurdere vores procedurer, siger Anna Nielsen, pressemedarbejder hos SAS.

Der er ingen internationale regler, der bestemmer, at der skal være mere end en person i cockpittet ad gangen, oplyser Trafikstyrelsen til Ritzau.

Og dermed kan de enkelte flyselskaber selv fastsætte regler for dette.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.