Nordea gør klar til at flytte fra dyre adresser
Nordea skal forandre sig, og det betyder blandt andet, at dyre adresser er røget i skammekrogen.
Nordea vil de kommende år reducere antallet af filialer som et led i processen med at blive mere digital.
Nordea vil de kommende år reducere antallet af filialer som et led i processen med at blive mere digital. Foto: OLE LIND/POLFOTO


Nordea er for alvor gået i gang med sin store forandringsplan, der blev annonceret i selskabets halvårsregnskab i juli sidste år. Ud over et langt større fokus på det digitale indebærer planen flytninger og et farvel til dyre adresser.

Det skriver Nordea i sit helårsregnskab, hvor der allerede er afsat 263 millioner euro eller små to milliarder danske kroner til initiativerne. Mere vil komme til.

- De næste tre år bliver en overgangsperiode, hvor vil skal gennemføre vores forandringsplan for at skabe en gennemført, digital bank. Denne plan er drevet af forandrede kundemønstre, et skift i teknologien og regulatoriske forhold, skriver koncernchef Kasper von Koskull i regnskabet.

De to milliarder, der er afsat, skal gå til at etablere såkaldte e-filialer og til at "flytte kompetencer" for at understøtte det digitale.

- Hensættelsen dækker også over det nuværende arbejde med at minimere antallet af hovedkontorer og at flytte dem fysisk væk fra centrale erhvervsområder, skriver Nordea.

Forandringerne, der også inkluderer juridisk at lægge forretningen sammen, skal løbe over de næste tre år. De skal give besparelser fra slutningen af 2016. Der vil blive foretaget "markante" investeringer i planen i 2017 og 2018.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.