Nordea: Det skal være lettere at gå i netbanken
Massive investeringer i it skal være med til at gøre Nordea til bankkundernes valg, når de går i netbanken.


Bankkunderne er gået fra kassen til mobilen, når de skal i banken. Alene den nordiske bankkoncern Nordea havde fra juli til september i år mere end 157 millioner besøg via digitale kanaler, skriver banken i sit regnskab for tredje kvartal.

- Det hurtige skift i vores kunders vilje til at gå online og bruge mobile løsninger er med til at ændre vores hverdag, siger koncernchef Christian Clausen i regnskabet.

Nordea er nu klar til at smide en stor pose penge efter flere investeringer i it-systemer. Samlet vil banken årligt investere 30-35 procent i de kommende fire til fem år. Investeringen får banken til i tredje kvartal i år at nedskrive med 344 millioner euro eller over 2,5 milliarder kroner.

- Vi udvikler løbende vores serviceydelser, så de tilpasses kundernes ændrede adfærd, lyder det fra koncernchefen.

- For i endnu højere grad at kunne tilbyde personaliserede løsninger, der er nemme at bruge, er vi i øjeblikket i gang med at forenkle vores processer og vil som næste skridt udvikle nye kernebank- og betalingssystemer, siger han i regnskabet for tredje kvartal, der er blevet offentliggjort onsdag.

Mens Danske Bank har Mobilepay, kan man som Nordeakunde bruge det andet system Swipp. Og der er ingen planer om at sige farvel til den fælles danske mobilbetalingsløsning Swipp. Det fastslår Nordea Danmarks topchef, Peter Lybecker, overfor Ritzau Finans.

Men banken har ingen planer om at udvikle en grænseoverskridende betalingsløsning til mobiltelefoner, der kan bruges på tværs af alle de lande, som Nordea er i.

- Vi føler en stærk forpligtelse over for fælles løsninger, og her tager vi hensyn til vores kunder, siger Peter Lybecker.

Han sammenligner med, at Nordea også anvender det danske NemID frem for at have en særlig digital Nordea-signatur.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.