Nordea-boss: Vi tager kraftigt afstand fra skattesnyd
Nordeas øverste chef bedyrer nu bankens uskyld. Der sker efter den store sag om skattely kom frem søndag.
Nordeas øverste chef, Casper von Koskull, forsvarer nu banken mod anklager om, at den har hjulpet kunder i skattely Panama.
Nordeas øverste chef, Casper von Koskull, forsvarer nu banken mod anklager om, at den har hjulpet kunder i skattely Panama. Foto: Nordea/Free


Nordeas øverste chef går nu officielt ud og reagerer på anklagerne om, at banken har hjulpet kunder med at sende penge i skattely i Panama.

Anklagerne er kommet frem i forbindelse med en enormt læk af papirer fra et advokatkontor i Panama. Den afslører selskaber og privatpersoner, der har sendt penge i skattely i Panama. Her optræder Nordea.

Nordea har tidligere haft ørerne i maskinen i forhold til at sende kunders penge i skattely i udlandet. Derfor indførte banken ifølge sig selv nye forholdsregler i sin afdeling "Nordea Private Banking" i Luxemborg, der skulle stramme op.

- At leve op til reglerne er bankens topprioritet. Vi har en klar politik for skatterådgivning og klare etiske standarder. Vi tilskynder eller medvirker ikke til skatteordninger for kunderne, der kan anses som skatteunddragelse.

- Gennem indberetninger til myndighederne hjælper vi vores kunder med at betale den skat, de skal. Vi er dog rigtig kede af, at vi ikke havde disse procedurer på plads tidligere, skriver koncerndirektør i Nordea, Casper von Koskull, i meddelelse.

Derudover skriver Nordea, at banken "tager kraftigt afstand fra skatteunddragelse". Banken skriver også, at man med det samme har igangsat en intern undersøgelse.

- For at sikre, at aktiviteter i Luxembourg relateret til offshorekonstruktioner er i fuld overensstemmelse med vores politikker, er vi i fuld gang med at gennemgå disse konstruktioner endnu en gang, skriver Nordea.

Banken mener dog, at såkaldte "offshorekonstruktioner", hvor der oprettes selskaber i udlandet, kan være nødvendige.

- Offshorekonstruktioner kan bruges som et juridisk og administrativt redskab for nogle få kunder med en meget kompleks international forretning. I disse tilfælde har Nordea en lang række processer, der sikrer, at kunderne indberetter deres konti til skattemyndighederne, skriver banken.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.