Nødråb fra borgmester: Arbejdsløse bliver klemt i it-kaos
Hundredevis af borgere i Roskilde Kommune får forkerte udbetalinger på grund af fejl i de it-systemer, som skulle administrere kontanthjælpsloftet. Borgmester sender nu nødråb til minister.
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen må træde i karakter og løse de it-problemer, der betyder, at ramte af kontanthjælpsloftet får udbetalt mindre, end de har ret til, mener Roskildes borgmester, Joy Mogensen.
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen må træde i karakter og løse de it-problemer, der betyder, at ramte af kontanthjælpsloftet får udbetalt mindre, end de har ret til, mener Roskildes borgmester, Joy Mogensen. Collage: Torkil Adsersen/Ólafur Steinar/Scanpix


Det er ikke hver dag, at en borgmester sender et offentligt nødråb til en minister, men det er netop, hvad borgmester i Roskilde Kommune, Joy Mogensen (S), har gjort.

Kommunen er nemlig så træt af koks med de it-systemer, der skulle hjælpe dem med at administrere det nye kontanthjælpsloft, at den har sendt et brev til beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V).

- Der er rigtig mange af vores borgere på kontanthjælp, der kommer i klemme og ikke får de ydelser de har ret til, fordi it-systemerne ikke fungerer. Kontanthjælpsloftet er ministerens ansvar. Derfor må han også tage ansvar for at sikre, at de it-systemer, der skal administrere loven, ikke modarbejder en retfærdig udmøntning, siger Joy Mogensen til Avisen.dk.

Hundredevis ramt

Problemet er opstået i forbindelse med indførelsen af kontanthjælpsloftet 1. oktober.

Her oplever hundredevis af kommunens borgere fejl på udbetalingen af deres ydelser, fordi de it-systemer, som skulle hjælpe med at administrere reglerne, ikke taler godt nok sammen, fortæller Joy Mogensen.

Borgmesteren peger blandt andet på, at fejl i overførslerne fra it-leverandøren KMD til Udbetaling Danmark betyder, at mange borgere ikke får udbetalt deres boligsikring.

Flere borgere har også modtaget forkerte breve om konsekvenserne af de nye regler. Andre borgere er blevet trukket i kontanthjælp som følge af 225-timers reglen, selvom de har kunnet dokumentere de påkrævede 225 timers arbejde.

Samlet set har problemerne ramt hundredevis af borgere i Roskilde Kommune. Omkring 700 oplevede i juni at få forkerte varslinger om loftet, mens mere end 600 borgere har oplevet fejl i udbetalingen af deres huslejestøtte, oplyser kommunen.

- Problemet er, at vi simpelt hen ikke må udbetale de penge til borgerne, som de har ret til, hvis systemerne siger noget andet. Det gælder selvom vi kan se, at der er sket en åbenlys fejl. Det er selvfølgelig dybt frustrerende for os og et stort problem for de borgere, som bliver ramt rigtig hårdt lige her op til jul, siger Joy Mogensen.

Hun håber derfor, at ministeren både vil komme med en langsigtet løsning og her og nu give kommunen lov til, at udbetale de penge, borgerne har krav på.

Hos Beskæftigelsesministeriet bekræfter man, at nødråbet fra Roskilde Kommune er modtaget.

Derudover har Jørn Neergaard Larsen ingen kommentarer, men henviser i stedet til Kommunernes Landsforening.

Her siger formand for KL’s arbejdsmarkedsudvalg Thomas Kastrup-Larsen (S), at KL er i gang med at løse problemet.

- Vi er klar over, at fejl i it-systemer har ført til alt for mange fejludbetalinger, som kommunerne og Udbetaling Danmark har måtte bruge mange rigtig ressourcer på manuelt at rette op på, så borgerne får de penge de har ret til, siger han til Avisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.