Netflix vil have dig til at købe nyt tv
Hollywood og tv-producenterne går nu sammen for at sætte skub i salget af nye fjernsyn med høj opløsning.
Netflix er med til at skubbe til udviklingen af fjernsyn med endnu højere opløsning, end de fleste danskere har i dag.
Netflix er med til at skubbe til udviklingen af fjernsyn med endnu højere opløsning, end de fleste danskere har i dag. Foto: Colourbox/FREDERIC CIROU / PHOTOALTO


Står det til de store filmselskaber, Netflix og tv-producenter skal du igen snart have et nyt tv-apparat hjemme i stuen.

Hollywood, streamingtjenesten og de store producenter af tv-apparater går nu sammen i et forsøg på at skubbe til udviklingen af det nye højtopløseligt tv-format UHD.

- UHD er under fortsat udvikling og nu forstærker alle parter forpligtelserne til at udvikle indhold og teknologi til UHD, siger Hyunsuk Kim, der er chef for koreanske Samsungs fladskærmsdivision.

Det nye initiativ hedder UHD Alliance og er blev offentliggjort i en pressemeddelelse, der er udsendt i forbindelse med verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, som afholdes i Las Vegas i disse dage.

UHD kendes også som 4K. Det giver et tv-billede, der har en opløsning, som er godt fire gange så høj, som vi kender det fra hd-tv.

Når de helt store aktører sætter alle sejl ind, hænger det sammen med, at salget af fladskærme har været faldende de seneste år.

Derfor er der i branchen et stort ønske om at skabe behov hos forbrugerne for det nye format. Det vil nemlig betyde, at vi alle skal udskifte vores tv-apparater, hvilket igen vil give gyldne tider for producenterne af tv-apparater.

Samtidigt kan filmselskaberne genudgive bagkataloget i den højere opløsning og dermed sælge noget som allerede er solgt flere gange før.

Alle de store producenter af fjernsyn har da også en hel stribe af nye UHD-tv på vej. Hos den anden store koreanske producent af tv-apparater, LG, bliver det fra i år det dominerende format.

- I 2015 vil 60 procent af alle vores tv være UHD, siger Tim Alessi produktchef for nye medier hos LG i USA.

Med i aftalen er blandt andre Disney og Twentieth Century Fox, streamingtjenesten Netflix, samt tv-producenter som Samsung, LG, Sony og Panasonic.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.