Nem oprydning derhjemme: Sådan gør du
Er du godt træt af, at dit hjem roder, men er det svært at komme i gang med oprydningen? Oprydningskonsulent Kamille Sommer guider dig godt i gang.
Opgiv ikke: her får du nem guide til din oprydning. 
Opgiv ikke: her får du nem guide til din oprydning.  FOTO: Scanpix


Af Malene Fich Weischer, Q, Aller Media

Er du træt af, at dit hjem ligner en rodebutik, og at du altid skal finde på undskyldninger for rodet, når du har gæster? Så se at få gjort noget ved det! Det behøver ikke være så svært at komme til bunds i bunkerne.

Oprydningskonsulent Kamille Sommer har lavet en simpel guide til dig, der gerne vil have orden i hjemmet.

1. Ryd op i etaper

At rydde op handler ofte også om at være i stand til at sige farvel til de ting man har, men som man ikke bruger længere. Og det er faktisk slet ikke så nemt.

- Det tager tid at få sit hjem ryddet op, for det kan være rigtig svært at give slip på sine ting. For nogle går det hurtigt – andre har brug for mere tid.  Men det er okay. Det er jo ikke en konkurrence, og du bliver bedre og bedre til det hen ad vejen, forsikrer Kamille Sommer for.

Det er nemlig sådan, at jo mere og jo oftere du rydder op, desto bedre bliver du til at mærke efter, om de ting du ejer, reelt har en værdi for dig.

Oprydning: Det handler jeres skænderier i virkeligheden om. Læs mere på Femina.dk

2. Acceptér at det tager tid

Tit og ofte er det sådan, at når man endelig har besluttet sig for at rydde op, så giver man den fuld gas – i en kort periode. Og så siver gassen lige så stille ud af ballonen.

- Det er faktisk meget mentalt trættende at skulle træffe beslutninger omkring, hvad der skal ske med ens ejendele. Beslutningerne er jo i forvejen nogle man længe har udskudt, fordi det er ubehageligt og nogen gange også lidt grænseoverskridende at tage en endelig beslutning omkring nogle ting, der har fulgt én igennem mange år, fortæller Kamille Sommer, og fortsætter:

- Derfor kan det være en god idé at forberede sig på, at oprydningen er noget, der kommer til at strække sig over en længere periode. Så kan du bedre selv være med i processen på samtidig få indført nye vaner og oprydningsritualer, som du faktisk kan overholde.

3. Giv alle dine ting en fast plads

- Selv den mindste lille skrue skal være et bestemt sted, og hvis du samtidig sørger for at samle de ting, der hører sammen, f.eks. alle batterier i samme skuffe og alle fødselsdagsflag og -lys i én kasse, så ved både du og alle hustandens andre medlemmer ALTID, hvor alting er. Det gør det hurtigt og overskueligt at se, om man er ved at løbe tør for noget, og samtidig sparer du penge på alle de dobbeltkøb, man tit får lavet, når man ikke ved, hvad der gemmer sig i skufferne, siger Kamille Sommer.

Sådan får du styr på alle papirbunkerne: Få Kamille Sommers råd på Q.dk

4. Undgå ’hot spots’

Har du også steder i dit hjem, hvor rodet har det med at samle sig? På spisebordet, på kommoden, i et bestemt hjørne, i entréen? Det er alle de steder, Kamille Sommer kalder ’hot spots.

- Nogle ting har en tendens til hele tiden at ende et sted, de ikke hører til. Det er bare nemmere lige at smide dem fra sig i farten, og så ligger de der, indtil en eller anden barmhjertig sjæl samler dem op og lægger dem på plads. Disse ’hot spots’ bliver ved med at kalde på rod, og det stopper ikke, før den dag, du beslutter dig for, at det er forbudt at ligge ting fra sig der. Vælg at nedlægge et ’hot spot’ ad gangen, og øv dig at lægge dine ting på plads med det samme, lyder rådet fra Kamille.

5. Indfør faste rutiner for at vedligeholde dit hjem

Rod opstår, når tingene ikke har en fast plads, og når tingene ikke når frem til den faste plads hver dag. Især i perioder, hvor man har travlt eller ikke er så meget hjemme, er det fristende bare lige at smide tingene et eller andet sted.  Men problemet er, at de bliver liggende, og pludselig er dit hjem helt rodet til igen.

- Væn dig derfor til at gå en runde i dit hjem hver aften, og læg de ting på plads, som ligger fremme. Tag opvasken dagligt, og undgå at vasketøjskurven vælter ud over kanten. Det er de små rutiner i hverdagen, der gør det nemmere at holde hjemmet pænt, og som en ekstra belønning slipper du også for at undskylde for, at du ikke har nået at rydde op, hvis svigermor uventet kigger forbi, siger oprydningskonsulenten.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.