Neergaard til syge Facebook-aktivister: "Jeg ked af at høre, at I har problemer med helbredet"
579 skrev i sidste uge under på Hanne Nielsens åbne brev til beskæftigelsesministeren. Hun forlangte et ordentligt svar på kritikken af behandlingen af alvorligt syge. Nu har de fået personligt brev fra ministeren.
Af Mette Lauth
MERE
Beskæftigelsesminister Jørn Neegaard Larsen har svaret Hanne Nielsen, som sendte et brev til ham med næsten 600 underskrifter i.
Beskæftigelsesminister Jørn Neegaard Larsen har svaret Hanne Nielsen, som sendte et brev til ham med næsten 600 underskrifter i. Foto: Søren Bidstrup


Det er denne gang et blødere formuleret og noget mere personligt brev fra beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen (V), som er havnet i postkassen hjemme hos Hanne Nielsen.

Hanne Nielsen sendte i sidste uge en skarp kritik af behandlingen af langtidssyge og de omstridte ressourceforløb, hvor flere er sendt ud i arbejde med deres seng. I brevet klagede hun over, at han ikke vil give dem et ordentligt svar.

Via Facebook samlede Hanne Nielsen på blot et døgns tid 579 underskifter på brevet fra privatpersoner og forskellige Facebook-grupper for syge og udsatte. 

Jørn Nergaard Larsen har tidligere fået skarp kritik for en række svar til syge og socialt udsatte, der måtte nøjes med et standardbrev fra embedsmænd i Styrelsen fra Arbejdsmarked og Rekruttering.

Denne gang er det ministeren selv, der svarer.

- Jeg fik, hvad jeg bad om. Det er en stor befrielse. Han træder frem som person. Så kan vi jo få en dialog. Det kan man ikke, når han pakker sig ind i floskler og svar fra embedsmænd, siger Hanne Nielsen til Avisen.dk.

Indledningen på brevet får dog Hanne Nielsen helt op i det røde felt. Den lyder sådan:

"Tak for jeres åbne brev. Jeg ked af at høre, at I har problemer med helbredet, og jeg er bestemt godt klar over, at ingen selv er herre over sit helbred eller ønsker at være syg."

Det, mener hun, er en hån mod de syge, der har henvendt sig.

- Det er mennesker med terminal kræft og forfærdelige sygdomme, der tvinger dem til at tage morfin i lange baner. Det er simpelthen uartigt at kalde det 'problemer med helbredet', siger Hanne Nielsen.

Nyttigt at embedsmænd læser med 

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen svarer i brevet på kritikken af de tidligere svar fra embedsmænd:

"Lad mig først rette op på en misforståelse. Jeg ser alle de mange mails og breve, som I — og alle andre — sender til mig. De gør stort indtryk på mig, og de giver mig et vigtigt indblik, som sammen med andre elementer indgår i mine overvejelser over, hvordan vi kan skabe de bedst mulige rammer for beskæftigelsesindsatsen."

Se svaret fra beskæftigelsesministeren

Han forsvarer embedsmands-brevene med, at det også er nyttigt, at de læser med.  

"Så betyder det, at den enkeltes oplevelser, kritik, ros, ideer og andre input også bliver læst der, hvor regler og rammer på det konkrete område bliver udviklet, og der, hvor der løbende bliver fulgt op på, om regler og rammer virker efter hensigten," skriver han.

Jørn Neergaard Larsen skriver, at flere initiativer blandt andet er sat i gang på grund af henvendelser fra borgere direkte til ham og via pressen.

Det gælder en undersøgelse af borgernes oplevelse af ressourceforløb, en guide til kommunerne om ressourceforløb, og et rejsehold, som skal sørge for, at kommunerne deler erfaringer om at opnå de bedst mulige ressourceforløb.

Ikke en idiot

Men Hanne Nielsen kritiserer, at han overhovedet ikke nævner de meget alvorligt syge, som hun mener bør have fred på førtidspension.

Hun går også i rette med ministerens forsvar af de ”de mange dygtig ansatte i kommunerne”, som han har tillid til.

"Derfor tager jeg også afstand fra de meget hårde beskydninger om ulovligheder, som I retter mod medarbejdere i jobcentrene," skriver han.

Men Hanne Nielsen mener, at Jørn Neergaard Larsen bør have hørt om så mange grelle sager om syge, at han må vide, det ikke handler om enkeltsager.

Glad for sin klage 

Hanne Nielsen mener desuden, det er forkert, at Jørn Neergaard Larsen igen henviser til klagemuligheden i blandt andet Ankestyrelsen.

- Det er i grunden uhyggeligt, at han ikke lytter. De mennesker, der skriver til ham, gør det jo kun, fordi de er i yderste nød og har afprøvet alle muligheder for at klage. Men han behandler dem, om de blev sygemeldt i går og intet ved om klagesystemet.

Hun er glad for, at hun klagede, og fik et svar. Hun er selv 74 år og aktiv i en lang række grupper på Facebook for syge og folk i klemme i det offentlige system. Selv er hun rask og kom ind i grupperne, fordi en ven fortalte hende om sine seks år som syge i det kommunale system.

- Ligesom andre fjollede danskere anede jeg ingenting om, hvor horribelt de syge bliver behandlet. Nu er jeg gået til kamp, for jeg synes, jeg bør gøre noget, erklærer Hanne Nielsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.