Nedturen rammer, når ferien slutter
Føler du dig nedtrykt og depressiv efter endt sommerferie, så er du ikke den eneste. Det er nemlig en helt almindelig reaktion, og der er hjælp at hente.
Sol og badning burde løfte humøret, men ugerne efter sommerferien er den periode, hvor flest danskere opsøger en psykolog.
Sol og badning burde løfte humøret, men ugerne efter sommerferien er den periode, hvor flest danskere opsøger en psykolog. Foto: Scanpix


Antallet af mennesker, der søger en psykolog, stiger markant efter sommerferien, viser tal fra PFA.

Mens PFA på årsbasis gennemsnitligt har 109 psykologsager ugentligt, er der i ugerne 38-41, hvor mange vender tilbage fra sommerferien, gennemsnitligt 149 psykologsager om ugen. Det skriver Politiken.

Ifølge Rasmus Ruby Johansen, der er chef for PFA’s sundheds- og skadesafdeling, er tendensen til - at flere søger hjælp efter ferien - ikke ualmindelig.

- I nogle perioder er det behovet for fysioterapeuter, der stiger, mens det typisk er henvisninger til psykologhjælp, der stiger lige efter sommerferien. Så udover det almindelige boost, vi mærker, når folk vender tilbage fra sommerferie, kommer der lige et ekstra boost på det her område, siger han til Politiken.

Ferien giver tid til at mærke efter

Rasmus Ruby Johansen forklarer, at folk typisk kæmper med familierelaterede problemer, som typisk blusser op i løbet af en lang ferieperiode.

Chefpsykolog i Prescriba, Mathias Lisby, bekræfter tendensen til, at den øgede tid i familiens skød, kan få skeletterne til at vælte frem fra skabene.

- Folk får pludselig mulighed for at være meget mere sammen, end de er i hverdagen, og de får tid til at snakke ting igennem. Og det er både på godt og ondt. Nogle tager ting op til revision og finder måske ud af, at de ikke har den partner eller det parforhold, de godt kunne tænke sig, siger Mathias Lisby til Politiken.

Hjælp at hente

Har man tendens til at blive nedtrykt efter sommerferien, er der dog hjælp at hente, forsikrer Mathias Lisby. Han har forskellige råd, der kan øge ens chancer for at afslutte en ferie med forøget energi frem for det modsatte.

Først og fremmest må man, før ferien, indstille sig på, at ferier sjældent er problemfrie. For at mindske konflikter kan man lave en forventningsafstemning med sin familie. Mathias Lisby råder desuden til, at man begrænser brugen af elektronik og i det hele taget slipper arbejdet, så længe der står ferie på programmet.

Avisen.dk har dog tidligere skrevet om, at stressekspert og erhvervspsykolog Maiken Matzau ser det som en naturlig ting, at man også er online i ferien. Hun mener ikke, at der er sammenhæng mellem stress og arbejde i ferien.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.