Næsten hver anden læge udsættes for vold eller trusler
Læger rammes ofte af vold eller trusler om vold, viser en ny undersøgelse fra organisationen Yngre Læger.
Læger bør efteruddannes i konflikthåndtering for at undgå vold og trusler, mener en ekspert.
Læger bør efteruddannes i konflikthåndtering for at undgå vold og trusler, mener en ekspert. Foto: Colourbox/Free


Næsten 45 procent af lægerne i en ny undersøgelse har inden for de seneste fem år været udsat for vold eller trusler.

Det skriver Jyllands-Posten fredag.

3000 læger har svaret på undersøgelsen, der er foretaget af organisationen Yngre Læger. Ti procent svarer, at de har oplevet voldsepisoder.

Det er stærkt bekymrende, mener Camilla Rathcke, der er formand for Yngre Læger. Hun mener, at omfanget af problemet er stigende.

- Det er ikke rimeligt, at nogen skal gå på arbejde og blive truet eller overfaldet. Jeg ser det som udtryk for, at hverdagen i sundhedssystemet er blevet langt mere presset.

- Produktiviteten er skruet gevaldigt op, og den øgede travlhed og krav om effektivitet reagerer patienterne på, siger hun til Jyllands-Posten.

Hun efterspørger mere fokus på problemet fra både regionerne og hospitalsledelserne.

- At undgå trusler og vold handler om den fysiske indretning, men det handler i endnu højere grad om at skabe mere tid i hverdagen, så lægen og patienten har den fornødne tid sammen, siger hun.

Lægernes evne til at kommunikere i øjenhøjde med patienterne har ifølge Jyllands-Posten ofte været kritiseret. Men Camilla Rathcke afviser, at dårlig kommunikation er forklaringen på mere vold og flere trusler.

Efteruddannelse i konflikthåndtering bør opprioriteres. Det mener Bobby Zachariae, som er professor i sundhedsvidenskab ved Aarhus Universitet.

- Man kan lære at håndtere vrede patienter og at nedtrappe konflikter, siger han til Jyllands-Posten.

Han fremhæver dog, at også andre ting spiller ind i stigningen. Blandt andet er lægernes naturlige autoritet i samfundet faldet, siger han.

- Der er sket en ændring i patientkulturen. Som patienter er vi i dag i langt højere grad blevet rettighedsopmærksomme forbrugere af hospitalsydelser, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.