Myter og sandheder om sukker
Der findes mange myter om sukker. Få styr på hvad der er falsk og sandt her.
Sukker og slik får skyld for mange ting og er for mange forældre nærmest bandlyst. Men hvad er myter og hvad er fakta?
Sukker og slik får skyld for mange ting og er for mange forældre nærmest bandlyst. Men hvad er myter og hvad er fakta? Foto: Troels Kølln


Sukker klinger grimt i manges ører, og nogle får et nærmest forskrækket udtryk i ansigtet, hvis de bliver budt noget sødt, hvor der er for meget af den fine hvide strøelse i. Men er det nu så slemt endda?

Sukker gør dit barn hyperaktivt

Det kommer måske som en overraskelse for mange, men ifølge flere studier viser det sig, at det er en myte. Myten handler mest af alt om at forældrene måske har brug for undskyldningen om, at børnene kører op for at undgå at give mere sukker, og derfor får myten stadigvæk lov til at leve.

Sukker forlænger din forkølelse. Læs mere på søndag.dk

Frugtsukkeret fra frugt er ikke godt, hvis du vil slanke dig

Forkert. Ikke alene skal du spise ualmindelig meget frugt for at få et betydeligt kalorieoverskud, men man må heller ikke glemme, at frugt indeholder meget mere end frugtsukker. Fibrene, der er i frugt, er også gode for fordøjelsen, og reducerer stigningen i blodsukkeret. Derudover er der vigtige vitaminer og mineraler, der ikke skal undervurderes. Se på helheden i både frugten og måltidet som sådan. Det kan også reducere risikoen for utallige sygdomme.

Økologisk sukker er bedre end almindeligt sukker

For miljøet er svaret ja, men kroppen mærker ingen forskel på, hvad du vælger her, og det til trods for at det ofte markedsføres som et sundere alternativ, skriver KK.no.

Fem overraskende ting, du kan bruge sukker til. Læs mere på isabellas.dk

Sukker er årsagen til overvægt i samfundet

Det er en sandhed med modifikationer. Det er for let udelukkende at skylde skylden på sukkeret, for det er et kompliceret problem, der også handler om for lidt motion og en decideret holdningsændring til, hvad man spiser. Overvægt er et resultat af, at man forbrænder mindre, end man spiser, hvad enten det kommer fra fedt, proteiner eller sukker. At fjerne en af disse ting fra din regulære kost er ikke nok, det kan derimod gøre det endnu sværere at finde motivation til at tabe sig.

Man bliver afhængig af sukker

I begyndelsen af 1980’erne blomstrede diskussionen om konsekvensen af at bruge sukker op. Mange blev opmærksomme på, at sukker giver store udsving i blodsukkeret, og at sukkeret hæmmer vores evne til at forbrænde fedt og gør os afhængige.

- Hjernen må have glukose for at fungere, og glukose er en sukkerart. Vi har et center i hjernen, der udløser ’belønningshormoner’ (endorfiner), når vi indtager sukker. Belønningssystemet i hjernen påvirkes også af andre stimuli som blandt andet hård træning og sex. Hvis man taler om, at være afhængig af en lystfølelse er sukker også afhængighedsdannende, men man må nærmere kalde det psykologisk afhængighed, forklarer Preben Vestergaard Hansen, der er kandidat i human ernæring.

Honning er sundere end sukker

Nogle mennesker opfatter honning som mere naturligt end det almindelige hvide sukker, men man bør være klar over, at det indeholder både sukker og kalorier, og derfor skal man ikke overdrive indtaget af honning. En teskefuld honning indeholder 23 kalorier og seks gram sukker sammenlignet med en strøget teskefuld hvid sukker, der indeholder 16 kalorier og fire gram sukker. En teskefuld honning indeholder altså flere kalorier end en teskefuld sukker, men da honning er så tilpas sødt, bruger man mindre for at få den samme søde smag, som ved brug af sukker, og på den måde vil det være sundere i længden.

Cecilie Wenstrup, Traffic Center, Aller Media.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.