Mytedræber: Disse fem udskældte madvarer er bedre end deres rygte
Æg, banan og rødt kød er måske ikke helt så slemt at spise, som vi tror.
Har ud i mange år tænkt, at æg er en usund kolesterolbombe? Æg er faktisk sundere, end du tror - så du kan roligt spise et blødkogt æg til morgenmaden.
Har ud i mange år tænkt, at æg er en usund kolesterolbombe? Æg er faktisk sundere, end du tror - så du kan roligt spise et blødkogt æg til morgenmaden. Foto: Scanpix / Arkiv


Må vi egentlig spise æg, og feder en banan for meget? Der har gennem tiderne kommet mange råd frem om, hvad vi må og ikke må spise, og det kan være noget forvirrende at finde rundt i.

Womenshealthmag.com har her samlet fem udskældte madvarer, som egentlig ikke er så slemme at spise, som vi måske tror:

Æg

De er blevet beskyldt for at være kolesterolbomber, og det er da også rigtigt, at æg kan øge kolesterolet. Men æg indeholder faktisk en del zink, jern, A- og D-vitamin samt cholin, der kan reducere risikoen for at få brystkræft. Æg indeholder også protein, som mætter godt i længere tid. Spis f.eks. et kogt æg om morgenen, som kun indeholder 70 kalorier.

Læs også om at æg til morgenmad giver energi hele dagen på søndag.dk

Banan

De indeholder flere kalorier end andre frugter, og derfor har bananer været en lidt udskældt spise, når man er på kur. Men bananer indeholder faktisk gode kostfibre, som hurtigt giver en mættende fornemmelse. Derfor er bananer ideelle som mellemmåltid.

Forskning har også vist, at bananer er med til at øge fedtforbrændingen efter et måltid, forklarer Janine Higgins, der er ernæringsforsker ved Colorado Clinical and Translational Sciences Institute.

Kokosnødolie

Olien har været udskældt, fordi den har et højt indhold af mættet fedt. Men det viser sig, at fedtet i kokosnødolie forbrændes hurtigere end fedtet i eksempelvis solsikkeolie. 

Ifølge Jonny Bowden, der er forfatter til bogen ’150 Healthiest Foods on Earth’, er kroppen mere tilbøjelig til at forbrænde fedtet fra kokosnødolie frem for at gemme det i kroppen. En undersøgelse fra 2009 i tidsskriftet Lipids har da også vist, at kvinder, der hver dag indtog to spiseskefulde kokosnødolie, oplevede at tabe mere af fedtet omkring maven, mens det gode kolesterol (HDL) steg.

Der er godt 120 kalorier i en spiseskefuld kokosnødolie, men du kan eksempelvis bruge den sammen eller skiftevis med olivenolie.

Rødt kød

Rødt kød har haft ry for at øge risikoen for at blive ramt af hjertekarsygdomme og øge livvidden. Men det er faktisk muligt at få ret magert kød, som ikke er så slemt for hjertet, og da det er meget proteinrigt, giver det også en rigtig god mæthed.

Gå gerne efter det magre kød, når du skal udvælge fra køledisken.

Læs også hvor længe er kroppen om at fordøje maden på søndag.dk  

Peanutbutter

Der er 16 gram fedt i to spiseskefulde peanutbutter, og det er en del. Men til gengæld er der tale om det sunde, enkeltumættede fedt.

Det virker mættende, og derfor spiser vi faktisk færre kalorier. En undersøgelse, som har været publiceret i International Journal of Obesity, viste, at personer, som spiste peanutbutter gennem 18 måneder som en del af deres kost, tabte omkring fire kilo.

Drop i øvrigt de fedtfattige varianter af peanutbutter, da de ofte er sødet mere for at kompensere for den manglende smag.

Er naturlige sødestoffer sundere end kunstige? Læs svaret her

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.