Musikbranchen: YouTube gemmer sig bag forkert EU-lovgivning
Musikselskaber vil have opdateret EU-lovgivning, så YouTube og Spotify betaler det samme for at udbyde musik.
YouTube går ikke under samme EU-lovgivning som Spotify, og det er et problem, mener musikselskabernes brancheorganisation.
YouTube går ikke under samme EU-lovgivning som Spotify, og det er et problem, mener musikselskabernes brancheorganisation. Foto: Colourbox/Free


En forældet EU-lovgivning er skyld i, at videotjenesten YouTube kan slippe med at betale mindre til musikere og pladeselskaber end streamingtjenester som Spotify.

Sådan lyder det fra musikselskabernes brancheorganisation, IFPI. IFPI's kommunikationschef, Lasse Lindholm, mener, at YouTube, der er ejet af Google, gemmer sig bag love i EU, der er tiltænkt helt andre ting.

- YouTube gemmer sig bag den såkaldte safe harbour i EU-lovgivningen. Den blev opfundet i internettets begyndelse for at sikre, at eksempelvis internetudbydere ikke kunne blive holdt til ansvar for, hvad andre gjorde på deres platforme.

- Dermed undgår de at betale det samme for musikken som andre streamingtjenester. Det giver en konkurrenceforvridende situation, som både skader markedet og musiklivet. Det er ikke YouTube, der er det direkte problem. Det er lovgivningen, siger Lasse Lindholm.

Google understreger onsdag i rapporten "How Google fights piracy", at virksomhedens kamp for at udvikle teknologiske løsninger, der bekæmper pirateri på blandt andet YouTube, bidrager positivt til branchen.

I rapporten skriver Google, at YouTube indtil nu har bidraget med mere end tre milliarder dollar til musikindustrien globalt.

Men det glade budskab giver ikke meget genlyd hos Lasse Lindholm.

- Sidste år indbragte streaming 323 millioner kroner i Danmark. Af dem kom 305 millioner fra tjenester som Spotify og Apple, mens blot 18 millioner kom fra YouTube. Det er til trods for, at YouTube er en af de mest populære tjenester i Danmark.

- Derfor klinger det også hult, hvis YouTube påstår, at tjenesten er en gave til musikbranchen, siger han.

Politikerne i EU må derfor til at stemme guitaren og få opdateret lovgivningen, så YouTube konkurrerer på linje med Spotify og andre tjenester, mener IFPI.

- Pointen i lovgivningen er god. Det giver bare ikke mening, at YouTube kan gemme sig bag den. Derfor må den opdateres, så man undgår den konkurrenceforvridende situation, siger Lasse Lindholm.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.