Musikanmelder: Bowie var helt unik
Klaus Lynggaard kan ikke komme i tanke om en kunstner, der har været så vidt omkring som David Bowie.
David Bowie lavede relevant musik helt frem til sin død, siger Informations anmelder Klaus Lynggaard. Her ses Bowie på scenen ved en koncert i hartford i 1995.
David Bowie lavede relevant musik helt frem til sin død, siger Informations anmelder Klaus Lynggaard. Her ses Bowie på scenen ved en koncert i hartford i 1995. Foto: Bob Child/AP/AP


Med nyheden om David Bowies død har rockmusikken mistet en helt særlig kunstner.

Det vurderer Informations erfarne musikkritikker Klaus Lynggaard, som har fulgt den britiske musiker tæt.

- Han var en helt unik figur. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen i rockverdenen, der har bevæget sig så meget omkring og sat sit præg så massivt, fortæller Lynggaard til Ritzau og uddyber:

- Han var på mange måder en multikunstner. Ud over at han var musiker, komponist og lydskaber, så var han også et stilikon, han var foregangsmand inden for musikvideoen, han malede, og han var interesseret i kunst og litteratur.

- Han var det, man i gamle dage kaldte et renæssancemenneske. Har var altid lige et skridt foran alle os andre.

Ifølge Lynggaard har ingen anden musiker bevæget sig så vidt omkring i de forskellige genrer med så høj kunstnerisk relevans som David Bowie.

Derfor efterlader han en nærmest uoverskuelig musikalsk arv.

- Det er et meget spraglet, meget varieret værk, hvor rigtig mange mennesker vil kunne gå ind og finde noget, de vil kunne lide, uden at de nødvendigvis ville kunne lide hele værket, siger Lynggaard og konkretiserer:

- Han var kompleks, modernistisk kunstner, han har været udadvendt glad dansesmølf, han har været singersongwriter, rock"n"roller og elektronisk musiker. Han har arbejdet inden for så mange stilistiske grene af musikken, at det er helt ufatteligt.

For Klaus Lynggaard er kernen af Bowies værk de 11 plader, han lavede mellem 1969 og 1980, der tæller udgivelser som "Space Oddity", "Diamond Dogs" og "Heroes".

- De har betydet så meget for mig på så mange planer, på så mange niveauer, som menneske, som skribent, og jeg kan blive ved med at gå tilbage til det. Det er det vigtigste kunstneriske værk i det tyvende århundrede for mig, siger kritikeren.

Der er dog også perioder i David Bowies diskografi, som Klaus Lynggaard har det svært med.

- 80'erne var skrækkelige. Der var han helt nede og skrabe bunden. For os, for hvem han betød alt i 70"erne, var firserne virkelig hårde at komme igennem, siger Lynggaard og tilføjer:

- Men det er også en del af pointen, at han har haft modet til hele tiden at prøve noget nyt af. Og når man gør det, så falder man en gang imellem lige så lang, man er, og slår sig.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.