De kommer direkte ind som mellemledere med en teoretisk uddannelse, regneark og en ambition om at få medarbejderne på gulvet til at arbejde mere effektivt.
Men de har ingen praktisk erfaring med arbejdet, og derfor ender de med at være skyld i spildtid og frustrationer hos de ansatte.
Det mener murersvend Christian Nielsen, som giver udtryk for sine frustrationer over inkompetente mellemledere i et blogindlæg på siden Uden Filter.
Fliser skulle flyttes frem - og tilbage igen
Han oplever det i sit eget arbejdsliv, hvor han tydeligt kan mærke forskel på byggeledere med praktisk erfaring og byggeledere, som er gået direkte fra gymnasiet og ind på en videregående uddannelse som for eksempel bygningskonstruktør uden at have haft et værktøj i hånden.
Som eksempel nævner han en episode på en byggeplads, hvor murerne havde brugt en dag på at gøre klar til at lægge fliser. Men ankom nogle sten, som var blevet bestilt for sent, og så insisterede byggelederen på, at murerne gik i gang med at mure dørhuller i stedet for.
Christian Nielsen og kollegerne måtte derfor bruge endnu en dag på at rykke alt det tilbage, de havde fundet frem, fordi de alligevel ikke skulle lægge fliser.
Resultatet blev to dages spildtid, frustration og yderligere forsinkelse.
Når mellemlederen bliver en hæmsko
"Efterhånden er der en kraftig overrepræsentation af mennesker (mellemledere), der har indflydelse på mit daglige virke. Men som i praksis ikke er i stand til at bidrage med andet end en teoretisk tilgang til de reelle og praktiske udfordringer vi dagligt møder," skriver Christian Nielsen blandt andet i blogindlægget, og fortsætter:
"Der er forskel på teori og praksis. Og det er min påstand, at de der blot besidder en teoretisk tilgang, men som ingen praktisk erfaring har, er en sand hæmsko i forhold til at løfte opgaverne i praksis."
Også et problem for pædagoger og sosu'er
Problemet er ikke unikt for byggebranchen, er hans indtryk.
Pædagoger, sosu'er og mange andre almindelige arbejdere skal bruge deres arbejdstid på dokumentation og rigide målskemaer, nævner han som eksempel.
"Hele samfundet er gennemsyret af en bureaukratisk tendens, der i sidste ende er et produkt af, at der ingen tillid er til os folk på gulvet," skriver han.
Løsningen er, at tilliden til medarbejderne skal tilbage, og så skal mellemledere uden praktisk erfaring i praktik "på gulvet", så de får et indtryk af, hvordan ting fungerer i praksis, mener Christian Nielsen.