Movia fjerner stødende kampagne fra busser
Over 100 personer har klaget over kampagne, der opfordrer til boykot af produkter fra israelske bosættere.
Busselskabet Movia har torsdag valgt at fjerne en stødende kampagne fra deres busser.
Busselskabet Movia har torsdag valgt at fjerne en stødende kampagne fra deres busser. Foto: YouTube/free


Fredag morgen vil man ikke længere kunne se busser i København køre rundt med en opfordring på siden om at boykotte varer fra israelere, som har bosat sig på Vestbredden.

Busselskabet Movia har nemlig torsdag valgt at fjerne kampagnen, som Dansk Palæstinensisk Venskabsforening har bestilt.

- Det sker, fordi vi ud fra en samlet vurdering af kampagnens indhold og budskab blandt andet mener, at den virker unødigt stødende, siger sekretariatschefen i direktionssekretariatet i Movia, Camilla Struckmann, til Ritzau.

Kampagnen er rettet mod produkter fra israelske bosættere og "bosættelsesindustrien".

- Vi har regler om, at vi ikke vil have religiøse reklamer på vores busser.

- I den her sag er det meget svært at adskille nationen Israel fra religionen jødedom. Dét i kombination med et aggressivt budskab om boykot gør, at vi mener, at det er unødigt stødende, siger Camilla Struckmann.

Hun fortæller, at man har modtaget over 100 klager fra personer, som er vrede over kampagnen.

- De har skrevet ind og gjort opmærksom på, at den vækker et stort ubehag, og at den vækker minder om, hvad der skete i Tyskland op til Anden Verdenskrig.

- Nogle har sendt billeder ind af, hvordan nazisterne gik rundt i gaderne med skilte og opfordrede til boykot af jødiske varer, siger Movia-chefen til Ritzau.

Kampagnen blev sat op på 35 buslinjer i København og omegn 27. april og bliver altså taget ned igen 1. maj.

Movia oplyser, at man aldrig så kampagnerne og reklamerne, før de blev sat op på busserne.

Ifølge Camilla Struckmann udbyder Movia driften af busserne til operatører - i dette tilfælde Arriva. Dermed overdrages også retten til at sælge reklamer på busserne.

Alligevel forbeholder Movia sig retten til at have retningslinjer og holdninger til kampagnerne.

Movia-chefen er ikke bekendt med, at man tidligere har fjernet reklamer eller kampagner fra busser. Men hun er sikker på, at man ikke før har haft kampagner af karakter som denne mod bosættervarer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.